واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون راس دام بر علیه بیماری‌های دامی در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۴ میلیون راس دام بر علیه بیماری‌های دامی در سطح استان واکسینه شده است.


مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۴ میلیون راس دام بر علیه بیماری‌های دامی در سطح استان واکسینه شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل همزمان با هفته دامپزشکی و در آستانه ۱۴ مهر ماه
روز ملی دامپزشکی گفت: در شش ماهه اول سالجاری نزدیک به ۴ میلیون و
 ۴۰۰ هزار رأس دام بر علیه بیماری‌های مختلف دام و بیش از ۸۹ میلیون قطعه طیور بر علیه بیماری‌های مختلف طیور واکسینه شده است.
او با بیان عملکرد دامپزشکی استان در حوزه نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی گفت: در این مدت ۱۳۸ هزار و ۱۰۸ رأس دام
 سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام و ۱۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۲۳۱ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان تحت نظارت بهداشتی این اداره کل کشتار و پس از حصول اطمینان از سلامتی آن‌ها در چرخه مصرف انسانی وارد شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: از ابتدای سال‎جاری همچنین ۳۳ هزار و ۴۸ مورد از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید بهداشتی بعمل آمده و ۱۴۷ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل به مراجع قضایی معرفی شده اند که منجر به پلمب ۴۰ واحد مرکز عرضه فرآورده خام دامی شده و بیش از ۵۷ تن فرآورده‌های خام دامی ضبط و معدوم شده است.
تکلوی گفت: دامپزشکی با کالبد کوچک و نحیفی که دارد در تامین امنیت غذایی، ارتقائ سلامت و بهداشت عمومی جامعه و اقتصاد ملی نقش بسیار مهمی دارد و در بحث زیر ساخت‌ها یکی از ارگان‌های تاثیر گذار در توسعه پایدار جامعه است، ولی متاسفانه فعالیت‌های آن مستقیما در جامعه نمود بیرونی ندارد و در اذهان عمومی عملکرد آن کاملا
 شناخته شده نیست.
او حفظ سرمایه دامی از طریق بهداشت دام، ارتقاي بهداشت عمومی جامعه از طریق مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، کاهش تلفات دامی و نیز کاهش فراورده‌های خام دامی، افزایش راندمان تولید و سلامت غذا را از مهمترین اهداف دامپزشکی در راستای انجام وظایف و مسئولیت عنوان کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه بیماری‌های مختلف دام و طیور به طور شبانه روزی در استان رصد و پایش می‌شود و انجام واکسیناسیون دام و طیور با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی به طور مستمر در حال انجام است و به پشتوانه این تلاش شبانه روزی و جهادگونه مجموعه همکاران دامپزشکی در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری‌های مختلف دام و طیور در منطقه وجود ندارد افزود با تمهیدات انجام شده مشکلی از نظر تامین واکسن و مواد بیولوژیک دامی در منطقه وجود ندارد و به انداز کافی واکسن دراستان موجود است.