صبحانه مفید و یک روز خوب

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مصرف یک صبحانه مفید با بهره‌گیری از مغزجات و سبزیجات می‌تواند روز خوبی را برای فرد رقم بزند.


رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مصرف یک صبحانه مفید با بهره‌گیری از مغزجات و سبزیجات می‌تواند روز خوبی را برای فرد رقم بزند.
سیده سمیه اصغری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: گردو یکی از مغزهایی است که معمولاً در سفره صبحانه در کنار پنیر تناول می‌شود.
وی با بیان اینکه گروه مغزها و آجیل‌ها یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی هستند و با توجه به اهمیتی که دارند به عنوان یک گروه جداگانه  از این پروتئین‌ها محسوب می‌شوند، ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود افراد روزانه از این مغزیجات استفاده کنند چرا که گردو منبع خوبی از
امگا ۳ است و در بین منابع گیاهی می‌تواند برای سلامت مغز  مفید باشد به خصوص که گردو دارای فسفر نیز بوده و می‌تواند در کنار امگا ۳ در بحث عملکرد و سلامتی مغز بسیار تاثیرگذار باشد.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در آجیل‌ها مقدار و نوع این ماده غذایی که استفاده می‌کنید مهم است و با توجه به اینکه گردو منبع خوبی از چربی‌ها است نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه فرد در طول روز می‌تواند ۳۰ گرم از مغزها استفاده کند، در مصرف آن زیاده‌روی نکنند تا انرژی بیش از اندازه به بدنشان وارد نشود، افزود: سعی کنید گردو را زمانی که می‌خواهید استفاده کنید حتما مغز کنید چون با توجه به چربی بالایی گردو و اینکه در معرض هوا قرار گیرد می‌تواند بوی بد ایجاد کند و چربی مفید آن به چربی تبدیل شود؛ پس حتما در زمان مصرف مغز کنید و مقداری مناسب استفاده کنید تا دچار اضافه وزن نشوید.
اصغری اظهار کرد: همانطور که می‌دانید پنیر، گردو، گوجه و خیار کنار نان سنگک یکی از صبحانه‌های مورد علاقه اکثر افراد است؛ سبزیجات مثل گوجه و خیار و انواع کلم‌ها ، بادمجان و سیب زمینی دارای املاح و ویتامین‌ها هستند که وقتی در وعده غذایی صبحانه استفاده می‌شوند می‌توانند در کنترل قند خون افراد تاثیر مهمی بگذارند.
وی ادامه داد: سعی کنید حتماً در وعده صبحانه خود سبزیجات مختلف استفاده کنید؛ ما توصیه می‌کنیم در طول روز تا پنج واحد سبزیجات استفاده کنید البته با توجه به این که سبزی انرژی زیادی ندارد افراد در مصرف آن آزاد هستند.
اصغری یادآور شد: سعی کنید سبزی‌ها را به صورت خام و در وعده غذایی استفاده کنید یا حتی به صورت پخته اگر می خواهید استفاده کنید؛ ترجیحا بخارپز باشد و سعی کنید سبزیجاتی که رنگ تیره تری دارند استفاده کنید چرا که آنها آنتی اکسیدان فراوانی دارند و نقش مهمی در سلامتی شما خواهند داشت.