طرح های مختلف مسکن ومردم بی مسکن

تامین مسکن برای شهروندان یکی از اولین نیازهای اجتماعی آنها می باشد، که اگر وضعیت مناسبی در حوزه های مختلف زندگی ندارند،حداقل مامن و سرپناهی داشته باشند و نگران خانه به دوشی خود و خانواده نباشند.

طرح های مختلف مسکن ومردم بی مسکن

تامین مسکن برای شهروندان یکی از اولین نیازهای اجتماعی آنها می باشد، که اگر وضعیت مناسبی در حوزه های مختلف زندگی ندارند،حداقل مامن و سرپناهی داشته باشند و نگران خانه به دوشی خود و خانواده نباشند.
متاسفانه نابسامانی های اقتصادی طی دو دهه اخیر و برهم خوردن نظم و ثبات درآمد و مخارج جامعه باعث بروز تورم و جهش قیمت ها در بازار مسکن گردیده است. این افزایش قیمت ها به خصوص طی پنج سال اخیر به گونه ای بوده است که خرید ملک و مسکن برای قشر کثیری از مردم جامعه تبدیل به محال و رویا شده است. چرا که نه با حقوق کارمندی و نه با دستمزد کارگری که زیر 5 میلیون تومان است و تعیین خط فقری که
ده میلیون تومان اعلام شده است، هیچ امکانی برای حرکت و توان افراد جهت خرید مسکن وجود ندارند.
متاسفانه طی دو دهه اخیر با تغییر و تحول در دولت ها مدام شاهد تغییر طرح ها و برنامه ریزی ها در حوزه تأمین مسکن برای مردم
 بوده ایم. طرح هایی با نام های "مسکن مهر"، "مسکن ملی" ،"طرح جامع اقدام مسکن" و اخیراً نیز در دولت جدید با وعده ساخت چهار میلیون مسکن شاهد راه اندازی سامانه ای جدید برای ثبت نام متقاضیان مسکن هستیم که نامش را "نهضت مسکن" گذاشته اند.
این طرح در حالی کلید خورده است که تعداد بسیاری از ثبت نام کنندگان اولیه در طرح "مسکن مهر" هنوز کلید خانه خود را نگرفته اند!.
هنوز ساختمان های نیمه کاره در دل بیابان های پرند و پردیس و مامازند دراستان تهران و سایر استان های دیگر کشور وجود دارند که تکلیفشان معلوم نیست و پیمانکاران تکمیل پروژه ها را رها کرده اند و اصلا کسی مسئولیت این واحد های مخروبه را به عهده نمی گیرد. در برخی از آنها مردم با هزینه های شخصی و از سر بی چارگی اقدام به تکمیل و فراهم سازی حداقل های ساخت و ساز برای سکونت کرده اند تا از خانه به دوشی رهایی یابند.
البته اخبار و گزارش های موثقی از عملکرد دیگر طرح هاه در  دولت ها نیز در دست نیست و اصلا مشخص نیست تکلیف افرادی که در سامانه های مختلف ثبت نام کردند و مدارک خود را بارگذاری نمودند چه می شود و آیا اصلا اقدامی عملی در حوزه تأمین زمین و تسهیلات ساخت صورت گرفته یا خیر؟!
طرح "نهضت مسکن" نیز درحالی از ثبت نام متقاضیان خانه اولی خبرداده است که هنوز هیچ راه کاری برای چگونگی تأمین منابع مالی این طرح مشخص نشده و حتی مشخص نیست و مردم نمی دانند اگر قرار به ارائه وام مسکن در این پروژه هست بازپرداخت آن چگونه است و آیا اساساً بانک ها آمادگی تأمین این منابع و تسهیلات را دارا هستند یا خیر؟!
اینکه دغدغه مسکن مردم در اولویت دولت جدید قرار گرفته بسیار پسندیده است، اما اگر قرار بر ادامه راه گذشتگان است و قرار است طرح کنونی نیز به عاقبت طرح های قبلی دچار شود و نتواند در طول عمر دولت کنونی به سرانجام برسد و یا تضمینی برای ادامه آن در دولت های بعدی وجود نداشته باشد، قطعاً نتیجه ای جز هدر رفت وقت و هزینه ملی نخواهد داشت.