گمانه زنی ها از افزایش قیمت بنزین دربودجه جدید

با نزدیک شدن به زمان ارائه بسته بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، بحث ها و گمانه زنی ها درمورد رقم ها و نرخ های جدید درآن به ویژه در حوزه بنزین مورد توجه کارشناسان و مردم قرار گرفته است. اینکه آیا برای سال آینده قیمت بنزین افزایش خواهد داشت یا خیر؟ اگر دارد تا چه میزان است و اگر افزایش قیمت نداریم، یارانه اختصاصی به آن به چه صورت و از چه منابعی تامین خواهد شد.

گمانه زنی ها از افزایش قیمت بنزین دربودجه جدید

با نزدیک شدن به زمان ارائه بسته بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، بحث ها و گمانه زنی ها درمورد رقم ها و نرخ های جدید درآن به ویژه در حوزه بنزین مورد توجه کارشناسان و مردم قرار گرفته است. اینکه آیا برای سال آینده قیمت بنزین افزایش خواهد داشت یا خیر؟ اگر دارد تا چه میزان است و اگر افزایش قیمت نداریم، یارانه اختصاصی به آن به چه صورت و از چه منابعی تامین خواهد  شد.
دراین زمینه رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس بیان داشته که در شرایط فعلی اقتصادی مردم افزایش قیمت بنزین اقدام منطقی به نظر نمی رسد، مگر اینکه وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد.
این "مگر" که به عنوان شرط احتمالی افزایش بنزین مطرح شده بسیار پر ابهام است. چراکه بهبود معیشت مردم نیز یک امر کلی است که از ابعاد و وجوه مختلف می توان به آن نگاه کرد. لذا اگر معیارهای محدودی را برای بهبود وضعیت مردم درنظر بگیریم ممکن است این تفسیر شود که اوضاع معیشت مردم بهبود یافته، پس امکان افزایش قیمت بنزین نیز وجود دارد!.
البته ما موافق اختصاص یارانه به بنزین نیستیم چراکه بیشترین سهم آن به اقشار مشخصی ازجامعه می رسد و اقشار نیازمند از یارانه کلانی که به این حوزه پرداخت می شود بی نصیبند. اما با این حال با توجه به نقش موثر بنزین در افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات مورد نیاز مردم، انتظار می رود تا مسئولان در دولت و نمایندگان در مجلس در بررسی های خود مراعات حال مردم را بکنند.