شما رئیس جمهور ترکیه ای آقای اردوغان!

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اظهار نظر اخیر خود پیرامون انجام مانورهای نیروی نظامی ایران در مرزهای شمالی بیان داشت که " ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با آذربایجان نمی‌پردازد.

شما رئیس جمهور ترکیه ای آقای اردوغان!

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در  اظهار نظر اخیر خود پیرامون انجام مانورهای نیروی نظامی ایران در مرزهای شمالی بیان داشت که  " ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با آذربایجان نمی‌پردازد.
رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: اقدامی که صورت گرفته اشتباه بود. اما به نظر می‌رسد که دولت جدید ایران تنش را ادامه نخواهد داد".
این صحبت ها قطعا مصداق دخالت در امور و منافع ملی و امنیتی ایران است و انتظار می رود وزارت خارجه پاسخ مشخصی به این اظهارات بدهد.
اما از سوی دیگر باید نکاتی را برای دولت ترکیه و شخص اردوغان مشخص کرد تا از حدود خود عبور نکنند و ردای بزرگی در منطقه و در حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد.
اگر اقدام اشتباهی رخ داده باشد آن حضور مستقیم و دخالت نظامی و سیاسی ترکیه در کشورهای منطقه می باشد. آنکه در مرزهای شمالی ما در حال تفرقه افکنی و افزایش حساسیت ها می باشد سیاست های توهمی نوعثمانی اردوغان است که از آذربایجان گرفته تا افغانستان کشورهای منطقه را دچار چالش و بی ثباتی کرده است.
نکته دیگر اینکه درست و غلط بودن مانورهای نظامی درون مرزی موضوعی داخلیست و تصمیم آن با نظامیان ایران است و هیچ ارتباطی با دول خارجی ندارد.کما اینکه تعیین سیاست های امنیتی برای ایران در مرزهای شمالی موضوعی نیست که به اردوغان ارتباط داشته باشد. مسلما مستقر و نزدیک شدن اسرائیل در مرزهای ایران از طریق کشورهای همسایه خطری بزرگ  و استراتژیک برای ایران قلمداد می شود.
لذا طبیعی است که نه به آذربایجان و نه به ترکیه این اجازه را
 نخواهد داد که دشمن اصلی خود را با عادی سازی به منطقه راه دهند و با کلام دیپلماتیک درصدد عادی سازی این روند باشند.
بدیعی است دستگاه دیپلماسی کشور در این باره موضع مناسبی اتخاذ خواهد کرد.