بهره گیری از توان نیروهای جوان و همگرا در امر تورم

اگر دولت می توانست برای هر وزارت خانه خود تنها یک وظیفه تعریف می کرد و آن را موظف به تحقق یک هدف می نمود، شاید آثاری ملموس را در حوزه های مختلف مشاهده می کردیم. اگرچه این فرضیه به محدود سازی فعالیت های اجرایی محکوم می کنند،اما واقعیت این است که اگر ما در هر وزارتخانه ای یک هدف اصلی را در رأس هرم برنامه ها قرار دهیم،قطعاً محقق سازی آن منجر به رفع نقص و بهبود وضعیت در حوزه های دیگر نیز خواهد شد.

بهره گیری از توان نیروهای جوان و همگرا در امر تورم

اگر دولت می توانست برای هر وزارت خانه خود تنها یک وظیفه تعریف می کرد و آن را موظف به تحقق یک هدف می نمود، شاید آثاری ملموس را در حوزه های مختلف مشاهده می کردیم. اگرچه این فرضیه به محدود سازی فعالیت های اجرایی محکوم می کنند،اما واقعیت این است که اگر ما در هر وزارتخانه ای یک هدف اصلی را در رأس هرم  برنامه ها قرار دهیم،قطعاً محقق سازی آن منجر به رفع نقص و بهبود وضعیت در حوزه های دیگر نیز خواهد شد.
شاید این برنامه های تک بعدی در وزارتخانه های مختلف طرفداری نداشته باشد،اما در وزارتخانه اقتصاد کشور باید "تورم" را به عنوان  اصلی ترین و مهمترین اولویت کاری قرار دهیم. کنترل تورم در وضعیت فعلی کشور اگر "هدفی ملی" معرفی گردد جای تعجب ندارد و قابل دفاع است. چرا که برطرف و کنترل کردن این معضل اقتصادی زمینه بهبود شرایط مختلف در دیگرحوزه های اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و حتی امنیتی برای نظام را برطرف خواهد ساخت.
بنابر اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، درصد تغییرات شاخص های تورمی نسبت به دوازده ماه منتهی به ‌‌ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، معادل 41.2 درصد رشد داشته است و مقدار این شاخص در کل کشور 44.6 درصد بوده است و در مهرماه 1400 نرخ تورم سالانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 60.5 درصد بوده که در مقایسه با ارقام ماه‌های خرداد الی مهر دارای روندی صعودی بوده است».
بیش از 60 درصد تورم برای گروه خوراکی و آشامیدنی، آفتی برای روال عادی زندگی مردمی است که درآمدی پایین دارند و یا به صورت فصلی کار می کنند. اما اینها چیزی نیست که کسی نداند،مهم آن است که مسئولان فعلی و منتقدان و کارشناسان درصدد ارائه راهکار و همراهی برای حل مشکلات مردم اقدام کنند.
براساس اعلام اصناف مختلف در حوزه اقلام خوراکی،شاهد افزایش تولید بیش از حد نیاز جامعه هستیم و آمارها در زمینه واردات نیز بیانگر این موضوع است که بیش از نیاز مصرفی شاهد ورود کالاهای خوراکی هستیم. اما از سوی دیگر شاهد کاهش مصرف برخی اقلام از سوی جامعه نیز هستیم . اما تعادلی در میان قیمت و مصرف کالاها وجود ندارد و سیر صعودی تورم همچنان ادامه دارد.
دراین میان بحث دلالی ها و سواستفاده های توزیعی به عنوان یکی از دلایل اصلی در امر تورم شناخته می شود.موضوعی که نیازمند نظارت و برخورد سریع با متخلفان است. امروز این امید به وجود آمده که همراهی و همگرایی موجود میان حلقه وصل در فضای اقتصادی کشور، جلوی این مفاسد و مفسدین را بگیرد. چرا که حضور نیروهای جوان در مسیر مدیریت اقتصادی می تواند با جنب و جوش بیشتری جلوی فساد را
بگیرد.
همانطور که درابتدا نیز گفته شد تمرکز نیرو بر موضوعی همچون "تورم" می تواند آرامش و رفاهی نسبی را برای مردم به همراه داشته باشد و به واسطه تسلط بر آن دیگر مولفه های اقتصادی و مشکلات موجود در کشور را با همگرایی نیروها به سرانجام برسانیم.