دفاع بزرگ سایبری ۴ هزار نفره برای بازگرداندن سامانه هوشمند سوخت

رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت تأکید کرد؛

دفاع بزرگ سایبری ۴ هزار نفره برای بازگرداندن سامانه هوشمند سوخت

رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت گفت: برای اتصال دوباره جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به سامانه هوشمند، با همدلی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، جایگاه‌داران سراسر ایران و متخصصان فناوری اطلاعات وزارت نفت، یک عملیات دفاع بزرگ سایبری ۴ هزار نفره در سطح کشور اجرا شد.
یحیی بیگ‌زاده در گفت‌وگوی مشترک با خبرنگاران شانا و نشریه مشعل در این باره گفت: حوالی ۱۱ ظهر روز سه‌شنبه (۴ آبان‌ماه) به محض اطلاع از نخستین قطعی‌های ارتباط جایگاه‌های سوخت با سامانه در منطقه اردبیل و پس از آن گزارش‌ها از دیگر مناطق، کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل شد.
وی افزود: در همان نخستین دقایق همه جایگاه‌های ما به غیر از ۹۹ جایگاه که با مرکز ارتباط نداشتند، غیرفعال شدند و تأکید همه مدیران بر آن بود که نگذاریم عملیات سوخت‌رسانی به مردم متوقف شود و تلاش کردیم پاسخگوی نیاز مردم به‌ویژه در محورهای مواصلاتی و شاهراه‌ها باشیم، بنابراین تصمیم بر آن شد که تلمبه‌ها به‌صورت دستی کار کنند. به‌دنبال این تصمیم به همه مناطق اعلام شد تلمبه‌ها از سامانه جدا و سوخت‌رسانی به روش سنتی آغاز شود.
رئیس امور جایگاه‌های معاونت اجرایی سامانه هوشمند سوخت گفت: پس از این تصمیم، همکاران فنی ما در یکی از جایگاه‌ها برای بازگرداندن سامانه و بررسی عمق صدمه‌ای که بر سامانه وارد آمده بود، تلاش و بررسی را آغاز کردند و مشخص شد همه نازل‌ها در ۵۴ هزار نقطه از دست رفته است، بنابراین تصمیم گرفته شد تک به تک، با لپتاپ در محل حاضر و عملیات بازگرداندن از طریق نصب دوباره نرم‌افزار اجرایی شود.
بیگ‌زاده ادامه داد: این کار طبق برآوردهای ما حداقل دو تا سه هفته زمان نیاز داشت، اما از
 همین طریق توانستیم در ۲۴ ساعت ابتدایی، حدود ۲۰ تا ۲۵ جایگاه را به سامانه بازگردانیم، اما باز هم عملیات زمان‌بر بود و نیاز داشتیم کار سرعت بیشتری بگیرد، بنابراین با مشورت شرکت ایران‌کیش که پیمانکار پشتیبانی کارت‌خوان‌های ماست، تصمیم بر آن شد کارت‌خوان‌ها را باز کنیم و به شرکت ایران‌کیش ببریم تا کار در شرکت به‌صورت متمرکز انجام شود و خوشبختانه سرعت کار بسیار بالا رفت.