جان هایی که در آلودگی هوا از دست می رود

چندی پیش مطلبی پیرامون مرگ های غیرطبیعی منتشر کردیم و درآنجا نمونه ای از آمارو ارقامی را بیان داشتیم که تنها در سه مورد طی شش ماه بیش از ۱۰هزارنفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند. مرگ هایی که جدای از آمارقربانیان کروناست و صرفاً به سبب حوادث رانندگی،حوادث کار و غرق شدگی و بی احتیاطی رقم خورده اند.

جان هایی که در آلودگی هوا از دست می رود

چندی پیش مطلبی پیرامون مرگ های غیرطبیعی منتشر کردیم و درآنجا نمونه ای از آمارو ارقامی را بیان داشتیم که تنها در سه مورد طی شش ماه بیش از 10هزارنفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند. مرگ هایی که جدای از آمارقربانیان کروناست و صرفاً به سبب حوادث رانندگی،حوادث کار و غرق شدگی و بی احتیاطی رقم خورده اند.
حال با وضعیت آلودگی شدید شهرهای بزرگ کشور به ویژه پایتخت باید به یک نمونه دیگر از مرگ های غیر طبیعی اشاره کنیم. براساس اعلام گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت:« در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند».
 این درحالی است که با استناد به قانون هوای پاک اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم. قدر مسلم این محدودیت های آسیب ها و هزینه های بسیاری برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت.
بحث آلودگی هوای تهران موضوعی است که سال هاست بین مسئولان مختلف دست به دست می شود، و تنها امید ما برای بهبود وضعیت تغییرات آب و هوایی همچون وزش باد و بارش باران است.
 کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران به همراه دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط باید طبق دستورالعمل های اجرایی اقدام ‌کنند، ولی متاسفانه هریک از آنها گلایه از نهادهای بالادستی خود می کنند و عدم تأمین بودجه های اختصاصی گلایمند هستند.
اما آلودگی هوا به این توجیهات توجهی ندارد و هر روز جان های بسیاری را به خطر می اندازد که جبران آن برای خانواده ها غیرممکن است.