زلزله خاموش خطری جدی برای پایتخت

متاسفانه طی سال های گذشته بحث فرونشست زمین به عنوان "زلزله خاموش" در تهران و شهرهای اطراف آن به شدت نگران کننده است،تاجایی که فرونشست زمین در ورامین به عنوان رکوردجهانی ثبت شده است.بنابر اعلام کارشناسان شهریار و ملارد در جنوب غربی تهران سالانه تا ۳۶ سانتی‌متر فرو می‌نشیند و دشت ورامین در جنوب شرقی تهران، بنا بر گزارش‌هایی تا نیم متر هم فرونشست داشته است.

زلزله خاموش خطری جدی برای پایتخت

متاسفانه طی سال های گذشته بحث فرونشست زمین به عنوان "زلزله خاموش" در تهران و شهرهای اطراف آن به شدت نگران کننده است،تاجایی که فرونشست زمین در ورامین به عنوان رکوردجهانی
ثبت شده است.بنابر اعلام کارشناسان شهریار و ملارد در جنوب غربی تهران سالانه تا ۳۶ سانتی‌متر فرو می‌نشیند و دشت ورامین در جنوب شرقی تهران، بنا بر گزارش‌هایی تا نیم متر هم فرونشست داشته است.
 در جنوب ورامین فرونشست از بحران معمولی به مرحله فروچاله نزدیک شده است. حتی شکاف‌هایی در حاشیه آزادراه
 قم - گرمسار - مشهد در حوالی قلعه‌بلند ورامین، به سطح آزادراه نزدیک شده است. این توضیحات همزمان شده با شکاف و نصف شدن مجتمعی 40 واحده در ورامین که خطر ریزش آن در رسانه ها منتشر شد.
با توجه به خشکسالی دو سال گذشته که منجر به تشدید روند برداشت‌ها آب از سفره‌های زیرزمینی در مناطق جنوب و جنوب شرقی پایتخت گردیده خطر فرونشست را شدیدتر ساخته است. البته از این دست فرونشست ها هرزگاهی در دل پایتخت نیز رخ می دهد اما بی توجهی به آن در حال رقم زدن یک فاجعه است. متاسفانه به شدت از محیط زیست غافل شده ایم و متوجه نیستیم که حیات خود را به مخاطره می اندازیم.
 فرونشست همچون زلزله یا سیل دفعی نیست،اما خطرش برای ما بسیار جدی تر است. چراکه زلزله یا سیل پس از وقوع پایان می یابد و تلفات و خسارات مشخص است. اما فرونشست یا همان زلزله خاموش هرلحظه در کمین ماست و آثار مخربش قابل جبران نیست.