نگاهی بدون احساسات به حوادث مرزی

چند روزی است که بحث درگیری میان مأموران مرزی ایران و طالبان در منطقه هیرمند سیستان و بلوچستان در فضای مجازی داغ است و متاسفانه حاشیه های پیرامون این موضوع بسیار فراتر از واقعیت های رخ داده است. درهمین رابطه به چند نکته کوتاه اشاره می کنیم.

نگاهی بدون احساسات به حوادث مرزی

چند روزی است که بحث درگیری میان مأموران مرزی ایران و طالبان در منطقه هیرمند سیستان و بلوچستان در فضای مجازی داغ است و متاسفانه حاشیه های پیرامون این موضوع بسیار فراتر از واقعیت های  رخ داده است. درهمین رابطه به چند نکته کوتاه اشاره می کنیم.
ابتدا اینکه امروز چه ما بپذیریم و چه ناخشنود باشیم طالبان در افغانستان حاکم است و دیری نمی گذرد که با استقرار با ثبات تر نیروهای طالب در افغانستان،جامعه جهانی آنها را به رسمیت خواهد شناخت. اما اینکه ما به خواهیم به بهانه ضدیت با طالبان،ملیت و اصالت مردم افغانستان را تحقیر کنیم و از الفاظ و تعابیر سخیف درمورد آنها استفاده نماییم،ظلمی مضاعف از آن چیزی است که امروز مردم افغانستان با خون دل آن را تحمل می کنند.دوم اینکه ایران منافع ملی و حدود قرمز خود را برای طالبان از همان ابتدا مشخص کرده و تمامیت ارضی موضوعی نیست که به این سادگی از کنار آن عبور کند و به طور مثال شاهد تسخیر ایستگاه ها و پایگاه های نظامی خود به دست طالبان باشد!. ترویج این گونه
داستان سرایی ها در فضای مجازی ظلم به سربازان و مرزداران
غیور کشورمان است که تاکنون بارها خون داده اند اما خاک نه...
نکته آخر اینکه باید از مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشورمان خواست تا هرچه بیشتر و سریعتر با تماس ها و ارتباطات توجیهی با نیروهای طالبان، آنها را از وظایف و حیطه عملشان مطلع سازند تا بی جهت
درگیری های این چنینی به وجود نیاید. البته که طالبان پاسخی جدی درمقابل این اقدام خود از نیروهای توپخانه مرزی دریافت کرد و مقامات افغانستانی از عدم تکرار این حوادث خبر دادند، اما به هرحال وقوع چنین حوادثی برای کشورمان هزینه آفرین است.