افزایش وام ازدواج تا ۱۵۰ میلیون تومان

یک کارشناس بودجه گفت: در پیش‌نویس نهایی لایحه ۱۴۰۱ طبق قانون جوانی جمعیت اقدامات لازم در نظر گرفته شده و مبلغ وام ازدواج، ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوج‌های جوان ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

 


یک کارشناس بودجه گفت: در پیش‌نویس نهایی لایحه ۱۴۰۱ طبق قانون جوانی جمعیت اقدامات لازم در نظر گرفته شده و مبلغ وام ازدواج، ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوج‌های جوان ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
مهدی عبدالعلی پور کارشناس حوزه پول و بانک اندیشکده سیاست گذاری ماهد در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با اهمیت پرداختن به احکام بانکی در لایحه بودجه گفت: بانک‌ها با توجه به اینکه می‌توانند محور توسعه اقتصادی کشور باشند و قدرتی به نام خلق پول در اختیار آنهاست از این رو می‌توانند جهت و سمت و سوی اقتصاد کشور را تغییر دهند یعنی اقدامات بانک‌ها هم می‌تواند موجب آبادانی و توسعه اقتصادی و صنعتی کشور باشد و هم موجب افزایش سفته بازی و رشد بخش غیر مولد اقتصاد بشوند.
عبدالعلی‌پور در ادامه با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: بنابراین ضروری است که در بودجه سالیانه نحوه تخصیص منابع بانکی مشخص شود چرا که خلق پول در واقع بازوی حاکمیت برای اداره کشور است و قدرت خلق پول در سرتاسر دنیا در دست حاکمیت است و حاکمیت باید مشخص کند که این اعتبارات به کدام سمت و سو هدایت شود. در واقع بانک‌ها با خلق پول، از جیب حاکمیت بدهی ایجاد می‌کنند و مهم است که این پول یا بدهی در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این کارشناس پول و بانک در مورد تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس اقدامات خوبی در حوزه تسهیلات بانکی انجام داد از جمله پلکانی کردن وام ازدواج و افزایش مبلغ آن یا تخصیص اعتبارات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان از این دست اقدامات بود. در بخش دیگری تعدادی مجوز قانونی برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای و صنعتی به بانک‌ها اعطا شد که هر چند کامل و کافی نبود اما اقدامات قابل تقدیری بود. همچنین از اقدامات بسیار مفید مجلس شورای اسلامی تکلیف بانک‌ها به تخصیص
 ۳۶۰ هزاز میلیارد تومان از تسهیلات بانکی برای ساخت و نوسازی مسکن بود که در جزء ۱۰ بند الف تبصره ۱۸ آورده شده بود.