درس های مفید خانم صدراعظم

انگلا مرکل پس از ۱۶ سال حضور در مقام صدراعظمی آلمان نهایتاً به صورت داوطلبانه کناره گیری کرد و دولت ائتلافی جدید شکل گرفت و "اولاف شولز" معاون سابق مرکل و وزیر اقتصاد کابینه او توانست با دیگر احزاب توافق کند و دولت را تشکیل دهد.

درس های مفید  خانم صدراعظم

 


انگلا مرکل پس از 16 سال حضور در مقام صدراعظمی آلمان نهایتاً به صورت داوطلبانه کناره گیری کرد و دولت ائتلافی جدید شکل گرفت و "اولاف شولز" معاون سابق مرکل و وزیر اقتصاد کابینه او توانست با دیگر احزاب توافق کند و دولت را تشکیل دهد.
درعالم سیاست برای آنگلا مرکل دوران پرتحولی ثبت شده است و شاید اگرخاطراتش را بنویسد چندین جلد کتاب شود. چرا که دوران پرتلاطم آنگلا مرکل مصادف با بحران های منطقه ای یورو، ورود بیش از یک میلیون پناهجو به آلمان و بحران برگزیت و پاندمی کرونا می شود؛ او با چهار رییس جمهوری فرانسه، پنج نخست وزیر بریتانیا و هشت نخست وزیر ایتالیا هم عصر بوده و طی این سال های موضوعات بسیار مهمی را به چشم دیده و در سینه محفوظ دارد.
اما نکته بسیار جالب اینجاست که چنین فردی با چنین سابقه و مدت طولانی حضور در راس قدرت، پس از کناره گیری از قدرت،در پاسخ به این سئوال که از این پس چه خواهد کرد، می گوید:«زمان بیشتری به مطالعه و مسافرت» اختصاص خواهم داد. کمی این جمله وی برای ما ایرانی ها تامل برانگیز است. چرا که معمولاًمدیران در کشور ما هیچ گاه از این فضا جدا
نمی شوند و صرفاً از جایی به جای دیگر خود را منتقل می کنند و
"فرصت بیشتری برای مطالعه و مسافرت" به خود اختصاص نمی دهند.
البته که فرهنگ سیاسی در جوامع متفاوت است، اما به هرحال اقدامات آموزنده را باید متذکر شد،شاید تحولی در میان افکارعمومی و برخی مدیران به وجود آورد.