بد و خوب را باهم ببینیم تا واقع گرا شویم

مدتی است با کاهش ارزش لیر ترکیه درمقابل دلار و افزایش تورم در این کشور و رشد چشم گیر قیمت موادخوراکی مواجه هستیم و برخی رسانه ها و مسئولان در کشورمان با طعنه به وضعیت مردم ترکیه را اسفناک توصیف می کنند و با نگاهی توجیه گونه از عملکرد خود مبنی بر وفور و تامین کالا در فروشگاه ها دفاع می کنند. البته که وظیفه هر دولت و حکومتی است که رفاه حال مردم خود را فراهم کند و کارگزارانش نیز وظیفه ای جز خدمت مسئولانه در این عرصه ندارند.لذا از این حیث که وفور کالا در فروشگاه های ما هست و در ترکیه نیست،نمی تواند منتی بر سرمردم باشد.

بد و خوب را باهم ببینیم  تا واقع گرا شویم

 


مدتی است با کاهش ارزش لیر ترکیه درمقابل دلار و افزایش تورم در این کشور و رشد چشم گیر قیمت موادخوراکی مواجه هستیم و  برخی رسانه ها و مسئولان در کشورمان با طعنه  به وضعیت مردم ترکیه را  اسفناک توصیف می کنند و با نگاهی توجیه گونه از عملکرد خود مبنی بر وفور و تامین کالا در فروشگاه ها دفاع می کنند. البته که وظیفه هر دولت و حکومتی است که رفاه حال مردم خود را فراهم کند و کارگزارانش نیز وظیفه ای جز خدمت مسئولانه در این عرصه ندارند.لذا از این حیث که وفور کالا در فروشگاه های ما هست و در ترکیه نیست،نمی تواند منتی بر سرمردم باشد.
ضمن اینکه همین امروز که ما ترکیه را برای اثبات عملکرد خود مثال
می زنیم، تورم در آن کشور 23 درصد است و در کشور ما تورم در مواد غذایی حدودا  بین 40 تا 60 درصد می باشد. همچنین اگر امروز می بینیم که به سبب برخی سیاست های دولتمردان ترکیه، ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار ریزش داشته، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که طی یک دهه به طور مستمر ارزش لیر در مقابل دلار افزایش داشت و ثبات قیمت ها به گونه ای بود که به طور مثال برای 5 سال متمادی قیمت نان در این کشور بین یک تا یک و نیم لیر باقی ماند.
همین جهت اگر این روزهای ترکیه را در قیاس با عملکرد خود مورد اشاره قرار می دهیم، باید عملکرد و ثبات اقتصادی این کشور تا چندی پیش را هم مدنظر داشته باشیم و ببینیم که دولتی که درآمد ارزی آن از راه گردشگری چند برابر درآمد نفتی ما طی سال های گذشته بوده، چه مسیری را طی می کند.اگر موفق بوده از آن الگو بگیریم و اگر دچار ضعف شده از تجارب آن بهره ببریم و دچارش نشویم. این نگاه واقع گرایانه و معقول است.