طرح افزایش قیمت بنزین به صورت پایلوت

در حال حاضر با توجه به تحریرم ها و مشکلات اقتصادی در کشور ، مردم تحت فشارهستند و معیشت روزانه آنها به سختی تأمین می شود و ظرفیتی برای تحمل فشاربیشتر را ندارند.

طرح افزایش قیمت بنزین به صورت پایلوت

 

در حال حاضر با توجه به تحریرم ها و مشکلات اقتصادی در کشور ،  مردم تحت فشارهستند و معیشت روزانه آنها به سختی تأمین می شود و ظرفیتی برای تحمل فشاربیشتر را ندارند.
این که زمزمه هایی برای آزادسازی و یا گران شدن قیمت بنزین مطرح می شود شاید در نگاه بیرونی کاملاً منطقی و صحیح باشد و نباید درمورد سوخت اینگونه یارانه داد و همچون سایر کشورهای منطقه قیمت واقعی آن را همچون قیمت صادرات و یا  فوب خلیج فارس در نظر بگیریم. اما در داخل کشور شدت تورم و فشار اقتصادی به قدری بالا رفته که دیگر جایی برای این افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.
گفته شده که قرار است طرح افزایش قیمت بنزین به صورت پایلوت و آزمایشی ابتدا در کیش و قشم اجرایی شود تا به عنوان یک آزمایشگاه عملی نتیجه را بررسی کرد که مطمئن باشیم زندگی مردم آسیب نمی‌بیند!. حالا چند گزاره را باهم مرور کنیم: «گرانی بنزین- اجرا در کیش و قشم- تعمیم نتیجه برای کل کشور». آیا واقعاً چنین آزمایشی می تواند ملاک تشخیص اثرات تورم زای گرانی بنزین برای کل کشور باشد.
درکیش و قشم به عنوان مناطق آزاد اقتصادی که شرایط زندگی و درآمدها به گونه ای متفاوت از دیگر شهرها و استان هاست چطور می توان چنین آزمایشی را برای اجرایی کردن چنین طرح بزرگی درنظرگرفت. آیا زندگی و معیشت مردم قابل مشاهده نیست و سختی های درآمدی آنها و هزینه های سنگینی که برای داشتن حداقل ها باید بپردازند قابل درک نیست که نیاز به چنین آزمایشی باشد.
بحث هدفمند شدن یارانه بنزین سال هاست که به عنوان دغدغه اصلی بسیاری از کارشناسان قرار دارد، اما این نیاز به کارشناسی بیشتر دارد تا  جامعه بتواند آن را تحمل کند. به نظر می رسد پیش از آزمایش برای موثر بودن
گران کردن نرخ بنزین، اقدامی اساسی برای بهبود وضعیت معاش مردم کرد تا مطمئن بود که این جامعه در تأمین حداقل های زندگی خود تواناست و از این مرحله به بعد می توان برای طرح اقتصادی دیگر اقدام به طرح های پایلوت و یا آزمایشگاهی کرد!
باردیگر تاکید می کنیم که ما نیز طی ادوار گذشته همواره درمورد ضرورت های نرخ معقول بنزین تذکر داده ایم و در حد توان ادله عقلی و علمی برای آن آورده ایم. اما امروز به نظر نمی رسد زمان مناسبی برای این شوک قیمتی به بنزین باشد. افزایش نرخ بنزین در موقعیت کنونی که درآمدهای مردم سه برابر کمتر از خط فقر تعیین شده است، به سقوط و شکستی در طبقات اجتماعی کشور منجر می شود که تبعات آن قابل تصور نیست. افزایش نرخ بنزین یعنی افزایش قیمت چند برابری تمامی کالاها و خدمات موجود در جامعه و حتی دادن یارانه های نقدی قادر به کنترل آن نخواهد بود و به گونه زلزله وار بنیان خانواده ها را ویران خواهد کرد.
آیا زمانی که قصد افزایش نرخ بنزین و یا آزمایش آن را مد نظر داریم، درمورد میزان دریافتی کارگران و کارمندان مطالعه و آزمایشی ترتیب داده ایم که ببینیم چه بلایی برسر خانواده های ایرانی دراین وضعیت بحرانی اقتصادی خواهد آمد. درآخر باید گفت که مشکل ما با افزایش قیمت بنزین نیست، اما دغدغه ما تاثیرات و تبعات این تصمیم احتمالی در وضعیت فعلی بر زندگی و معیشت اکثریت مردم است. اگر مسئولان چنین
پیش بینی هایی را کرده اند و راه های چاره را درنظر گرفته اند، مانیز حامی هدفمند شدن نرخ سوخت در کشورمان هستیم.