نقشه راه قهرمانی پرسپولیس

پرسپولیس با دو گل ذوب آهن را شکست داد اما اغلب هواداران از این بازی و نمایش پرسپولیس به خصوص در نیمه اول راضی نبودند.

 

 


 پرسپولیس با دو گل ذوب آهن را شکست داد اما اغلب هواداران از این بازی و نمایش پرسپولیس به خصوص در نیمه اول راضی نبودند.
 اما نباید فراموش کرد این تیم در ابتدای فصل بهترین مدافع میانی و هافبک خود و البته تنها مهاجم ترکیب با قابلیت خلق فضا و فرصت برای دیگر بازیکنان را از دست داده است.
 پرسپولیس در دیدار مقابل ذوب آهن دروازه اش باز نشد ، اما بررسی آمار دریافت هشت گل در 11 بازی به راحتی نشان می دهد خط دفاعی این تیم که مهم ترین عامل قهرمانی های متوالی این تیم در فصول گذشته بود، در این فصل از استحکام کافی برخوردار نیست .  البته به جز نمایش خوب بازیکنانی چون علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، محمد حسین
کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده و ... آمار کلین شیت های متوالی معلول درخشش کمال و احمد نوراللهی هم بود.
در این شرایط  تغییرات متوالی در قلب خط دفاعی و البته دو پست مدافع چپ و راست نشان می دهد یحیی گل محمدی هنوز به ترکیب قطعی خود در عقب میدان دست نیافته، اما حضور علی شجاعی در پست مدافع چپ با ارسال های استاندارد و البته جلو رفتن سیامک نعمتی احتمالا بهترین راه حل تا زمان اضافه شدن بازیکنان خارجی خواهد بود.
 سیامک نعمتی اخیرا در پست وینگر به میدان رفته و به منطقه مورد علاقه خود در زمین بازگشته است. ستاره چند پسته پرسپولیس همانند وحید امیری و به علت فقط نیروی انسانی کافی در فصول اخیر در پست مدافع کناری نیز به میدان رفته و احتمالا قادر به ارائه بخش زیادی از
توانایی های هجومی خود نبوده است.
سیامک نعمتی یک وینگر کلاسیک بوده و با قابلیت خلق مثلث در کناره ها، عرض دادن به بازی و تغییر مسیر و زدن به داخل  بهترین گزینه در سمت راست برای افزایش تنوع در بخش هجومی پرسپولیس است.
 در بازی با ذوب آهن و در روزی که تیم پرسپولیس خیلی هم خوب بازی نکرد، سیامک نعمتی با اضافه شدن به دو مهاجم و البته تغییر جهت در مسیر حرکت، به وضوح به سرمربی پرسپولیس ثابت کرد پست مورد
علاقه اش همین منطقه در زمین است.
 اما واقعیت این است ، پرسپولیس هنوز جای خالی احمد نوراللهی را پر نکرده و غیبت او در ترکیب پرسپولیس به شدت احساس می شود. در فصول اخیر و به خصوص فصل قبل، مهم ترین عامل ایجاد تنوع تاکتیکی در پرسپولیس احمد نوراللهی بود .
بدون حضور احمد نوراللهی در ترکیب و البته جانشینی برای او، پرسپولیس چاره ای جز متمایل شدن به کناره ها و تکرار تاکتیک ارسال از جناحین ندارد.
در واقع علیرغم انتقادات از گل محمدی در پافشاری روی سیستم دو مهاجم، این سرمربی در حال حاضر از ابزار کافی برای استفاده از عمق برخوردار نیست و غیبت احمد نوراللهی و عدم جذب جانشین برای او، تنوع تاکتیکی برای پرسپولیس را به حداقل رسانده است.
برخی معتقدند مهدی ترابی از روزهای اوج خود در پرسپولیس فاصله گرفته و علیرغم تاثیرگذاری در پیروزی های این فصل تیم پرسپولیس، هنوز قادر به ارائه تمام توانایی های خود در پرسپولیس نبوده است.
نباید فراموش کرد بهترین روزهای این ستاره خلاق زیر نظر گابریل کالدرون رقم خورد و پرسپولیس در آن مقطع با سیستم
 3-3-4 یا 1-3-2-4 بازی می کرد و یا در هنگام استفاده از سیستم 2-4-4 در زمین از شعاع حرکتی بیشتری برخوردار بود.
در این دو سیستم وینگرها از بالاترین میزان تاثیرگذاری در زمین برخوردارهستند  و در واقع کاهش اهمیت این بازیکنان در سیستم 2-4-4 مورد علاقه گل محمدی  امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل تغییر
 است.
پرسپولیس 2 مدافع تاجیک با قابلیت بازی کردن در سمت راست را برای نیم فصل دوم به ترکیب خود اضافه کرده و این یعنی  اینکه یحیی گل محمدی به خوبی نقطه ضعف تیم خود در 11 بازی  این فصل لیگ برتر را به خوبی تشخیص داده است.
با این حال   پرسپولیس حتی با احتساب رای کمیته انضباطی فقط سه امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و این یعنی تکرار دوباره عنوان قهرمانی در ششمین فصل متوالی نیز غیرممکن نیست.