زمینه صادرات ۶۰۰ هزارتن سیب در آذربایجان غربی فراهم شود

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: زمینه صادرات ۶۰۰ هزارتن سیب ذخیره سازی شده در سردخانه های استان فراهم شود.

زمینه صادرات ۶۰۰ هزارتن سیب  در آذربایجان غربی فراهم شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: زمینه صادرات ۶۰۰ هزارتن سیب ذخیره سازی شده در سردخانه های استان فراهم شود.
اکبر کرامتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه تاکنون ۱۷۵ هزار تن سیب از سیب‌های ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان به خارج کشور صادر شده است، افزود: روزانه بین هزار تا هزار و ۴۰۰ تن سیب از استان صادر می‌شود ولی این روند باید تسریع یابد.
کرامتی با اشاره به فساد پذیری محصولات کشاورزی به خصوص سیب اضافه کرد: با توجه به فساد پذیری محصولات کشاورزی، باید هرچه سریع‌تر زمینه صادرات حدود ۶۰۰ هزار تن سیب درختی
ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان فراهم شود.
کرامتی افزود: در حال حاضر از مجموع سیب‌های ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان بیش از ۱۷۵ هزار تن به کشورهای همسایه صادر شده است و مابقی محصول در سردخانه‌های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند که باید زمینه صادرات آنها تسریع شود.وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برای هر کیلو سیب درختی ۳۵ هزار ریال تعرفه وارداتی از سوی کشورهای مقصد وضع شده است، به منظور
 روان سازی صادرات این محصول اقداماتی از طریق وزارت امور خارجه برای تسهیل روند صادرات به کشورهای مقصد از جمله افغانستان، پاکستان و ازبکستان در حال انجام است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پیشنهاد تخصیص یارانه برای صادرات و رفع تعلیق کارت بازرگانی صادر کنندگانی که اقدام به برگشت ارز نکرده‌اند، در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه
حمل و نقل، پیگیری افزایش روند صادرات از طریق حمل و نقل دریایی از مسیر خلیج فارس در حال انجام است، گفت: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزنان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.
کرامتی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون‌های یخچال‌دار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب را از مهمترین موانع صادراتی در این بخش عنوان کرد و خواستار نقش آفرینی بیشتر تشکل‌های بخش کشاورزی در این زمینه شد.
در حال حاضر سیب قرمز درجه یک به قیمت
۹ تا ۱۱ هزار تومان و سیب زرد نیز به قیمت ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان به کشورهای خارجی صادر و یا در بازار داخلی به فروش می‌رسد.