مالیات سیگار کاهش نداشته است

مالیات سیگار کاهش نداشته است

 


رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، با اشاره به لزوم اجرای ماده ۱۷ آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، گفت که بیش از ۵۰ درصد تنباکوی معسل مصرفی، قاچاق یا تقلبی است و مالیات سیگار هم کاهش نیافته است.
به گزارش ایسنا، محمدرضا تاجدار در نشستی خبری از فعالیت مجدد مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور خبر داد و گفت: وقفه‌ای چند روزه در تائید و پیگیری امورات جاری واحدهای تولیدی به وجود آمده بود که با صدور دستور وزیر صمت و اقدام مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، کارهای معوق و انباشته شده از جمله تائید ثبت سفارشات، تائید کوتاژها، صدور مجوزهای عاملیت، صدور مجوزهای صادرات توتون و تنباکو و غیره انجام شد.
وی افزود: البته کارهای زیربنایی و مهمی در صنعت دخانیات باقی مانده که در صورت حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت و ارتقاء جایگاه  مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به سازمان و یا معاونت دخانی امکان انجام آن فراهم می‌شود. از جمله این مسائل می‌توان به مقابله با قاچاق اشاره کرد. با توجه به گستردگی مرزهای جغرافیایی و بر اساس ماده ۱۷ آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، وزارت کشور، بهداشت، صنایع و امور خارجه باید در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های دو جانبه، هماهنگی لازم را برای مبارزه با تجارت غیرقانونی با کشورهای همسایه از جمله امارات، عمان، عراق، آذربایجان و غیره انجام دهند که اجرای این قانون فراتر از اختیارات مرکز برنامه‌ریزی با جایگاه فعلی است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، در ادامه با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین متولیان امر مبارزه با قاچاق و همچنین انعقاد تفاهم نامه‌های دوجانبه با سازمان تعزیرات حکومتی و دادگستری‌ها برای ایجاد شعب ویژه رسیدگی  به پرونده‌های قاچاق و جعل کالای دخانی، به ارتقاء جایگاه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات نیاز دارد، تصریح کرد: این مرکز باید به یک معاونت مستقل در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با ایجاد زیر شاخه‌های استانی و شهرستانی برای برنامه ریزی، نظارت، کنترل و مبارزه با قاچاق کالای دخانی چه در بعد اقتصادی و چه در بعد انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی تبدیل شود.