سالک یک بیماری عفونی است

یک متخصص بیماری‌ های عفونی:

یک متخصص بیماری‌ های عفونی: سالک یک بیماری عفونی است

سالک یک بیماری عفونی است

 


یک متخصص بیماری‌ های عفونی گفت: از بین بردن سگ‌ های آلوده، رعایت بهداشت عمومی، جمع آوری زباله‌ ها در مناطق شهری و روستایی و...، باعث ریشه کن شدن بیماری سالک می‌شود.
به گزارش مهر، علی لک، سالک یا لشمانیوز را نوعی بیماری عفونی و مسری عنوان کرد که در اثر گزش پشه خاکی آلوده ایجاد می‌شود.
وی افزود: سالک دارای دو شکل جلدی و احشایی است که در صورت استقرار انگل لشمانیوز در احشا نوع احشایی و در صورت استقرار انگل در پوست نوع جلدی آن بروز می‌کند که در نوع جلدی باعث ایجاد زخمی مزمن می‌شود که عموم از آن به عنوان زخم سالک نام می‌برند.
لک، راه انتقال سالک به انسان را از طریق گزش پشه خاکی آلوده و سگ و جوندگان عنوان کرد.
این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص علائم سالک گفت: فرد پس از گزش توسط پشه آلوده در ناحیه گزیدگی دچار یک جوش یا پاپول خارش دار می‌شود که به تدریج بزرگ و زخمی می‌شود. این زخم حالت آتشفشانی پیدا می‌کند و دارای یک حاشیه فعال همراه با ترشح است.
 سالک قابل درمان است
لک یادآور شد: زخم سالک نیاز به درمان اختصاصی از طریق تزریق‌های مکرر زیر جلدی دارد. در صورت عدم تشخیص زخم عمقی شده و باعث درگیری عروق پوست می‌شود که در نتیجه اسکار یا جای زخم بر روی پوست فرد باقی می‌ماند اما اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه کند زخم با تزریق موضعی قابل درمان است.
وی با اشاره به وجود بیماری سالک در برخی مناطق ایران یادآور شد: در برخی مناطق و استان‌های کشور سالک به صورت آندمیک وجود دارد و در مناطقی نظیر اصفهان بیشتر دیده می‌شود.
لک، رعایت بهداشت عمومی و حفاظت فردی را از راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری برشمرد و گفت: از بین بردن سگ‌های آلوده، رعایت بهداشت عمومی، جمع آوری زباله‌ها در مناطق شهری و روستایی، شست و شوی مرتب سطل‌های زباله و از بین بردن مخازن بیماری باعث ریشه کن شدن سالک می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: انتقال سالک از طریق گزش پشه آلوده است و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.بنابراین رعایت بهداشت عمومی و مراجعه به موقع به پزشک و استفاده از پشه بند و توری در منازل و راهکارهای دور کردن پشه‌ها بهترین راهکار مقابله با این بیماری در مناطق آندمیک
 است.