خرید لوازم خانگی معضلی بزرگ برای خانواده ها

گاهی اوقات لازم است تا کمی از فعالیت های داخلی فاصله بگیریم و همان مباحث را در دیگر کشورها رصد کنیم و ببینیم که آنها چه می کنند و در مسیر توسعه با چه سبک و روشی امورات را مدیریت می نمایند.

خرید لوازم خانگی معضلی بزرگ برای خانواده ها

 

 

گاهی اوقات لازم است تا کمی از فعالیت های داخلی فاصله بگیریم و همان مباحث را در دیگر کشورها رصد کنیم و ببینیم که آنها چه می کنند و در مسیر توسعه با چه سبک و روشی امورات را مدیریت می نمایند.
متاسفانه ما طی سال های گذشته و براساس برخی سیاست های اقتصادی ناقص، نه تنها زمینه رشد و توسعه اقتصادی را از خود سلب کردیم، بلکه با اقداماتی همچون ممنوعیت واردات در بخش هایی از اقتصاد،امورات مردم را نیز مختل و هزینه های سنگینی به آنها تحمیل نموده ایم.
این درحالی است که کشورهای همسایه ما نیز از برخی
 سیاست های اقتصادی سلبی برای حمایت از بخش های داخلی تولید بهره برده اند، اما از سوی دیگر زمینه را برای تولیدات با کیفیت و ارائه آنها با تسهیلات فراوان به شهروندان خود، هم زمینه بازار داخلی را مساعد ساخته اند و هم با بهره گیری از توان مالی مناسب دروازه های صادرات خود را بیش از پیش گشوده اند.
در بحث تولید لوازم خانگی سال ها بود که دو شرکت
کره ای تولیدکننده این محصولات چتر تولیدی خود را برسر بازار داخلی ایران پهن کرده بودند.اگرچه این مسئله به لحاظ حمایت از تولیدات و تولیدکننده داخلی امر مناسبی نبود، اما نسبت کیفیت با قیمت این محصولات مشتریان را راضی نگه داشته بود.
لذا در راستای حمایت از تولید داخلی، ورود محصولات شرکت های خارجی به داخل ممنوع شد اما با جمع شدن این محصولات خارجی، به جای اینکه تولیدکنندگان داخلی با عرضه قیمت مناسب محصولات خود بتوانند زمینه افزایش فروش و متعاقباً ارتقای کیفی محصولات خود را پیش بگیرند، شاهد روندی معکوس در این زمینه بودیم. به گونه ای که قیمت لوازم خانگی تولید داخل امروز به مراتب از نمونه محصولات خارجی بالاتر و کیفیت آن پایین تر است. این افزایش قیمت به
 گونه ای است که خانواده ها برای تهیه یک یخچال و یا تلویزیون مجبورند از بانک ها وام بگیرند تا بتوانند یک محصول ایرانی بخرند.
حال این رویه را با روند تولید لوازم خانگی در ترکیه مقایسه کنیم. اخیراً وزارت صنعت این کشور اعلام کرد که در سال 2021 ترکیه به صادرکننده اول لوازم خانگی در اروپا بوده و بیش از 25 میلیون محصول را در سراسر اروپا صادرکرده است. از سوی دیگر فروش لوازم خانگی تولید داخل ترکیه به گونه ای است که هر شهروند ترکیه می تواند با معرفی حساب بانکی خود به صورت تمام اقساط و با پایین ترین
نرخ سود محصولات مورد نیازش را خریداری کند.
درهمین حال واردات محصولات خارجی نیز آزاد است اما
تعرفه های گمرکی هدفمند برآنها وضع شده تا محصولات تولید داخل به لحاظ قیمتی جذابیت داشته باشند. این جذابیت البته تنها در قیمت نیست، بلکه با ارتقای سطح کیفی محصولات لوازم خانگی ساخت ترکیه، دیگر نیازی به خرید محصولات خارجی برای شهروندان این کشور متصور نیست. چرا که وقتی می بینند کارخانه های داخلی با نیروی کار بومی در حال رشد و توسعه است،رغبتی به خرید محصولات خارجی ندارند و از تولیدکننده داخلی حمایت می کنند.