مشكلات ايرلاين‌ها، بدهي‌هاي پرداخت نشده و خدمات نامتناسب

يك نكته از هزاران

در اثر پاندمي كروناويروس، بسياري از كشورها، مرزهاي زميني و هوايي خود را بستند و به اين ترتيب، سفرهاي مختلف از گردشگري تا موارد ضروري، كنسل شدند؛ آن‌هم در حالي‌كه برخي از مسافران بليت سفر خود را از چند ماه تا هفته پيش از تاريخ سفر مي‌خرند. بنابراين علاوه بر اين‌كه كسب و كار ايرلاين‌ها دچار توقف وكسادي شد، به مسافران هم بدهكار شدند.

 

در اثر پاندمي كروناويروس، بسياري از كشورها، مرزهاي زميني و هوايي خود را بستند و به اين ترتيب، سفرهاي مختلف از گردشگري تا موارد ضروري، كنسل شدند؛ آن‌هم در حالي‌كه برخي از مسافران بليت سفر خود را از چند ماه تا هفته پيش از تاريخ سفر مي‌خرند. بنابراين علاوه بر اين‌كه كسب و كار ايرلاين‌ها دچار توقف وكسادي شد، به مسافران هم بدهكار شدند.

در همين زمينه خبرهايي شنيده شد مبني بر اين‌كه برخي از ايرلاين‌ها، هزينه بليت را كه مبلغي در حدود400 ميليارد تومان بوده، به مسافران بازنگردانده‌اند، اما اين خبر با واكنش تند سازمان هواپيمايي مواجه و از سوي آن سازمان اعلام شد كه بيش از هشت‌هزار ميليارد ريال توسط شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي و خارجي بدون کسر هزينه لغو سفر به مسافران بازگردانده‌ شده است.

اما رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران مي‌گويد: با گذشت 5 ماه از لغو سفرها پس از شيوع کرونا، هنوز بخشي از بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي به مردم و آژانس‌هاي مسافرتي برگردانده نشده. اين بدهي ايرلاين‌ها مبلغي است بالغ بر60 ميليارد تومان.

همه اينها را داشته باشيم در كنار اين‌كه بازگشايي ايرلاين‌ها قرار بود با رعايت تام و تمام پروتكل‌هاي بهداشتي انجام شود، در حالي‌كه به روايت بسياري از مسافران، نه فقط پروتكل‌ها آن‌چنان كه بايد و شايد رعايت نمي‌شود كه حتي پذيرايي معمول ايرلاين‌ها، به بهانه شرايط كرونايي قطع شده است آن‌هم در حالي‌كه بليت هواپيماها گران هم شده است. مطابق تصوير بالا، اتوبوس حمل مسافران تا نزديك هواپيما و براي سوار شدن، معمولا با چنين ازدحامي انجام مي‌شود در حالي‌كه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي پروتكل بهداشتي سازمان بهداشت جهاني، رعايت فاصله اجتماعي و ايمني در بين افراد است. بنا به توئيت پزشک و سردبيرِ ماهنامه‌ دانستني‌هايِ پزشکي:«‏اين تصوير يک اتوبوس ناوگان حمل و نقل درون شهري نيست که مردم را به زور داخلش چپانده‌اند؛ بلکه يک اتوبوس انتقال مسافر از ترمينال فرودگاه به هواپيماست! شرکت‌هاي هواپيمايي از پروتکل‌هاي ستاد کرونا، فقط سرو نکردن غذايش را فهميده‌اند! اما فاصله‌گذاري اجتماعي - فيزيکي قرباني سودجويي‌شان شده است.»