یکی از راه‌های پیشرفت استان، توجه به روستاها است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان: یکی از راه‌های پیشرفت استان، توجه به روستاها است


گرگان-قهرمان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان  با تأکید براینکه یکی از راه‌های پیشرفت استان توجه به روستاها است گفت: ما باید در استان به سمت الگوی پیشرفت روستامحور حرکت کنیم
سیدمحمد دهنوی یکی از ظرفیت‌های استان را برای رسیدن به توسعه، روستاهای استان دانست و گفت: حدود 47 درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند و اگر قرار است به شعارهای عدالت محوری عمل کنیم باید تمرکز را از شهرها برداریم و به سمت روستاها ببریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با تأکید براینکه یکی از راه‌های پیشرفت استان توجه به روستاها است افزود:ما باید در استان به سمت الگوی پیشرفت روستامحور حرکت کنیم متأسفانه براساس ارزیابی‌های انجام شده حدود 75 درصد جمعیت روستاهای استان جزو اقشار آسیب پذیر یا در معرض خطر هستند و در سال‎های گذشته نیز سهم چندانی از منابع و امکانات نداشتند.
 آخرین وضعیت درآمد سرانه خانوار
وی به استناد مرکز آمار ایران، آخرین وضعیت درآمد سرانه خانوار در استان را تشریح کرد و گفت: متوسط درآمد سرانه خانوار در کشور 59 میلیون و 900 هزار تومان تا پایان سال گذشته بوده که این شاخص در استان گلستان 28 میلیون و 500 هزار تومان است.
دهنوی اضافه کرد: در شاخص درآمد سرانه خانوار استان گلستان پایین‌تر از استان سیستان و بلوچستان و در جایگاه سی‌ام کشور قرار دارد. در استان باید برای افزایش دست‌کم دو برابری درآمد سرانه خانوار برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم به متوسط کشور نزدیک شویم.
وی در ادامه با بیان اینکه استراتژی ما برای توسعه استان، تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی است گفت: تولید محصولات ما در استان باید صادرات محور باشد و منطقه آزاد اینچه‌برون در این زمینه می‌تواند مهمترین فرصت و امکانی باشد که جمهوری اسلامی در اختیار استان گلستان قرار داده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان درآمد ناخالص داخلی استان را 56 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:سهم بخش کشاورزی 13 هزار میلیارد تومان، سهم بخش صنعت، معدن و تجارت 11 هزار میلیارد تومان و سهم بخش خدمات 32 هزار میلیارد تومان است
وی در ادامه با بیان اینکه در کنار توجه به سایر بخش‌ها مانند صنعت و کشاورزی باید تجارت خارجی و بخش حمل و نقل بین‌المللی را مورد توجه و تمرکز بیشتری قرار دهیم افزود: برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی مدرن یا استانی صنعتی دست‌کم باید
100 تا 200 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شود اما از مزیت ترانزیتی استان غفلت شده و اتفاقا باید برای دو برابر شدن درآمد سرانه و همچنین تولید ناخالص داخلی، به بهترین نحو از این مزیت استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه استان گلستان برای توسعه اقتصادی باید به کریدور شمال - جنوب متصل شود عنوان کرد: طرح پیشنهادی استان اتصال اینچه‌برون به شاهرود، طبس و از آنجا به بندرعباس است که این مسیر ریلی می‌تواند ظرفیت جابه‌جایی بار را تا
 7 میلیون تن در شبکه ریلی کشور افزایش دهد و
 500 کیلومتر نیز مسیر را کوتاه‌تر خواهد کرد.