زمستان امسال با تأمین سوخت نیروگاه‌ها بدون خاموشی سپری شد

مدیرعامل شرکت برق حرارتی:

مدیرعامل شرکت برق حرارتی: زمستان امسال با تأمین سوخت نیروگاه‌ها بدون خاموشی سپری شد

 


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: پیک مصرف زمستان امسال با تأمین مناسب سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و تولید برق پایدار و بی‌وقفه در این واحدها بدون خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در بخش خانگی و تجاری سپری شد.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محسن طرزطلب در این باره گفت: در ماه‌های سرد سال هم‌زمان با کاهش دما در نقاط مختلف کشور، اولویت تأمین گاز با مشترکان خانگی و تجاری است، در این بازه زمانی برای تأمین مصارف مشترکان این بخش مقدار گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به‌عنوان اصلی‌ترین واحدهای تولیدکننده برق کشور دچار محدودیت می‌شود.
وی افزود: همین مسئله سبب شده بود در چند سال اخیر محدودیت در تأمین گاز نیروگاه‌ها و کسری مخازن سوخت مایع این واحدها در ماه‌های سرد سال سبب شود تعدادی از واحدهای نیروگاهی به‌دلیل کمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شوند و شاهد قطعی برق در برخی مناطق کشور باشیم.
مدیرعامل برق حرارتی تصریح کرد: امسال با همکاری و هماهنگی مناسب میان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، سازمان محیط‌ زیست، دادستانی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، سوخت زمستانی تمام نیروگاه‌های کشور به‌خوبی تأمین شده و کمبود گاز این واحدها برای تولید برق از طریق سوخت مایع جبران شد.
طرزطلب اظهار کرد: در نیمه دوم امسال با توجه به محدودیت‌های موجود برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها نشست‌های منظم و هفتگی کمیته‌ سوخت در سطح معاونان وزیر و مدیران میانی سازمان‌ها و نهادهای یادشده برگزار شد تا موضوع کمبود سوخت هر نیروگاه و نحوه تأمین مصارف مورد نیاز آن به‌صورت دقیق بررسی و رسیدگی شود.
وی ادامه داد: در یک ماه اخیر میزان سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی ۱۰ درصد نسبت به نیاز اعلامی کاهش یافته است و با وجود اینکه در
سه ماه ابتدایی امسال نیروگاه اتمی بوشهر را در اختیار نداشتیم، اما واحدهای این مجموعه در روزهای اوج مصرف زمستان امسال در مدار قرار گرفت و به کمک شبکه سراسری برق کشور آمد که همین مسئله در کنار استفاده حداکثری از نیروگاه‌های سیکل ‌ترکیبی، انجام مدیریت مصرف و استفاده حداقلی از نیروگاه‌های برق‌آبی و تجدیدپذیر موجب کاهش مصرف سوخت واحدهای نیروگاهی شده است.
 ۶۵ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز طبیعی است
مدیرعامل برق حرارتی گفت: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها سیر نزولی به خود گرفته است، در
۲۰ روز نخست بهمن‌ماه حدود ۴۵ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی و مابقی توسط سوخت مایع (گازوئیل و نفت‌کوره) تأمین شده، اما در ۱۰ روز اخیر هم‌زمان با گرم شدن هوا و کاهش مصرف مشترکان بخش خانگی و تجاری، مقدار گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز افزایش یافته و ۶۵ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی تأمین شده است.
طرزطلب با اشاره به تغییر برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها برای تأمین برق مورد نیاز مشترکان افزود: در دوره پیک مصرف برق زمستان امسال برنامه تعمیرات واحدهای بخار سیکل ‌ترکیبی به دلیل راندمان بالا و سوخت مصرفی کمتر این واحدها، همچنین تعمیرات نیروگاه‌های بخار به‌دلیل امکان مصرف سوخت نفت کوره در آنها به تعویق انداخته شد تا دچار مشکلات عدیده برای تأمین برق مصرف‌کنندگان نشویم.