حادثه آبادان و زنده شدن اضطراب پلاسکو

روزگذشته حادثه تلخی در آبادن رخ داد که طی آن ساختمان ۱۰ طبقه فروریخت ویرانی آن ترس را در دل هر بیننده انداخت. تا لحظه نگارش این خبر ۴ نفر از هموطنان در این حادثه کشته و بیش ۸۰ نفر مفقود و احتمالاً محبوس شده در زیر آورها هستند. تیم های امداد نجات از لحظه ابتدایی حادثه حاضر شدند و نیروهای امدادی از سایر شهرها و استان ها به محل حادثه اعزام شدند. پیش از ورود به بحث آرزو می کنیم که تلفات این حادثه در همین حد بماند و بیش از این داغ بر دل مردم و کشور نگذارد

حادثه آبادان و زنده شدن اضطراب پلاسکو


 

روزگذشته حادثه  تلخی در آبادن رخ داد که طی آن ساختمان 10 طبقه فروریخت ویرانی آن ترس را در دل هر بیننده انداخت. تا لحظه نگارش این خبر 4 نفر از هموطنان در این حادثه کشته و بیش
 80 نفر مفقود و احتمالاً محبوس شده در زیر آورها هستند. تیم های امداد نجات از لحظه ابتدایی حادثه حاضر شدند و نیروهای امدادی از سایر شهرها و استان ها به محل حادثه اعزام شدند. پیش از ورود به بحث آرزو می کنیم که تلفات این حادثه در همین حد بماند و بیش از این داغ بر دل مردم و کشور نگذارد.
هرچند که براساس گفته های مسئولان آتش نشانی علت حادثه در حال بررسی است، اما به هرحال این ساختمان جزو بناهای قدیمی بوده است همچون هزاران ساختمان دیگری که در شهرهای مختلف کشور عمر مفیدشان گذشته اما همچنان از آنها استفاده می شود.
هنوز یادمان نرفته حادثه پلاسکو را که فاجعه ملی به بار آورد و
ده ها تن از مردم عادی و آتش نشانان عزیز کشور را به کام خود
فرو برد و ملتی را داغدار کرد. پس از آن دستورالعمل های بسیاری از سوی سازمان های مختلف درجهت مقاوم سازی و استاندارد سازی ساختمان های مسکونی و به ویژه تجاری که اغلب در مرکز شهرها جای گرفته اند صادرشد تا در صورت عدم رعایت آنها، استفاده از آنها ممنوع و تعطیل شوند.
اما این موضوع هیچگاه جدی گرفته نشد و تمهیدات صورت گرفته در حد رعایت نکات ابتدایی مورد توجه قرار گرفت و همچون دیگر مسائل با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شد. کافی است برای درک این موضوع در دل پایتخت و در نزدیکی ساختمان پلاسکوی جدید سری به ساختمان های قدیمی بزنید تا متوجه بشوید که همچنان به شیوه های استفاده از برق و سیم کشی ها به شکل سنتی است و هیچ فضایی برای زمان حادثه جهت تخلیه ساختمان تعبیه نشده و روال استفاده ها به همان شکل و شمایل سابق است.
امروز بار دیگر با ریزش ساختمان در آبادان دلهره پلاسکو برای بسیاری از مردم کشور زنده شد و باز غم از دست دادن جان عزیزان گریبان گیرمان شده است. چرا که گویا درس عبرت در کشورما تدریس نمی شود و کسی از آن دانش نمی گیرد و به کار نمی بندد. همانطور که گفته شد تا لحظه نگارش این مطلب علت ریزش ساختمان
شفاف سازی نشده است اما آنچه روشن است بالقوه بودن خطر ریزش و آتش سوزی در بسیاری از ساختمان های با عمر نزدیک به نیم قرن در شهرهای مختلف کشور است که هرلحظه در برابر فشارهای همچون زلزله و یا خرابی و اتصالی برق کمر خم خواهند کرد و جان و مال مردم را از بین خواهند برد.
واقعاً دستگاه های مربوطه در زمینه پیشگیری و استاندارد سازی ساختمان های قدیمی امروز باید به خود نهیب بزنند و اگر درخواب غفلت رفته اند و حادثه ای همچون پلاسکو را فراموش کرده اند، نگاهی به عکس ها و تل آور ساختمان آبادان بیندازند و بازرسان و ماموران خود را برای سرکشی و فشار و تهدید مالکان و متنفعان بنای های قدیمی ملزم به رعایت بدون اغماض قانون کنند تا شاهد وقایع تلخ دیگری نباشیم.