علائم ابتلا به بیماری تب کریمه‌کنگو

مدیرکل دامپزشکی گلستان مطرح کرد؛

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا و یا فوت ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گلستان مشاهده نشده است.



مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا و یا فوت ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گلستان مشاهده نشده است.
دکتر غلامرضا محرابی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اقدامات اداره کل دامپزشکی استان گلستان در راستای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: به منظور اقدامات پیشگیرانه نظارت های بهداشتی در کشتارگاه های دام در استان گلستان شامل معاینات بالینی پیش از کشتار دام‌ها، نظارت صحیح بر مراحل نگهداری لاشه ها در سردکن، نظارت بر خودروهای حمل لاشه و انتقال به مراکز عرضه در دستور کار قرار گرفت، همچنین نظارت های بهداشتی در مبادی ورودی استان و پست های قرنطینه جهت جلوگیری از ورود دام های فاقد مجوز از دیگر اقدامات ما در این بخش است.
وی از تقویت نظارت‎های بهداشتی در میادین دام استان خبر داد و گفت: در این راستا دام‌های دارای شناسنامه در میادین دام استان گلستان کنترل می‌شوند و همچنین سمپاشی میادین دام و خودروهای حمل دام زنده نیز در دستور کار قرار ما قرار گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان گلستان با تاکید بر اینکه با افراد و قصابان دارای ذبح غیرمجاز و خارج از کشتارگاه قاطعانه برخورد می شود، یادآور شد: نظارت های بهداشتی برای اماکن عرضه فرآورده های خام دامی از لحاظ شناسایی دام های احتمالاً کشتاری و غیرمجاز از دیگر برنامه‌های ما است که در صورت شناسایی و مشاهده این تخلفات با متخلفان برخورد خواهد شد.
محرابی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا و یا فوت ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گلستان گزارش نشده است، تاکید کرد: مردم از استفاده گوشت و جگر تازه خودداری کنند و گوشت
 ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از مصرف باید در یخچال قرار گیرد.
وی به مردم توصیه کرد از خرید گوشت‎های دام بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و متذکر شد: این ویروس در انسان حتی می‏تواند منجر به مرگ شود و تنها راه کنترل این بیماری پیشگیری است.
مدیرکل دامپزشکی استان گلستان تاکید کرد: معمولاً دامپزشکان، بازرسان بهداشتی گوشت، دامداران، قصابان، کارگران شاغل در کشتارگاه ها و کارکنان مراکز درمانی از گروه‌های پرخطر هستند که در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند، همچنین هر انسان دیگری نیز از طریق تماس با خون و ترشح انسان آلوده می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.
محرابی به علائم بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: این بیماری در انسان معمولاً با سردرد شدید، تب و لرز و درد عضلانی، گیجی، درد و سفتی گردن و درد چشم همراه است، بیماری تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و در دام علائم بالینی ندارد اما در انسان با  با این علائم همراه است و متاسفانه واکسنی نیز برای آن وجود ندارد.