پرورش میلیاردها سلول بنیادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

دانشمندان می‌خواهند میلیاردها سلول بنیادی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش دهند تا بر یکی از موانع کلیدی در توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی غلبه کنند.

 


دانشمندان می‌خواهند میلیاردها سلول بنیادی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش دهند تا بر یکی از موانع کلیدی در توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی غلبه کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دانشمندان مرکز پزشکی
"سیدرز-ساینای"(Cedars-Sinai Medical) در لس‌آنجلس در حال بررسی چگونگی رشد و پرورش دسته‌های بزرگی از یک نوع خاص از سلول‌های بنیادی هستند.
هدف آنها ماموریت‌شان را به مدار زمین و به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسانده است که در نهایت می‌تواند به توسعه مجموعه‌ای از درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای مبارزه با بیماری‌های کشنده کمک کند.
"دروف سارین"(Dhruv Sareen) یکی از محققان این پروژه که حتی سلول‌های بنیادی خودش را نیز برای این آزمایش اهدا کرده است، می‌گوید: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، امیدواریم در نهایت میلیاردها سلول بنیادی را در فضا رشد دهیم.
از سلول‌های بنیادی می‌توان برای تولید تقریباً هر نوع سلولی در بدن استفاده کرد. آنها به دلیل سازگاری چشمگیرشان پتانسیل زیادی به عنوان ابزاری کلیدی در توسعه طیف وسیعی از درمان‌های بیماری‌ها، از جمله پارکینسون و بیماری‌های قلبی دارند.
این سلول‌ها که قرار است در ایستگاه فضایی پرورش یابند، به تازگی در یک ماموریت تامین مجدد تجهیزات ایستگاه فضایی بین‌المللی که توسط شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) با کپسول "دراگون"(Dragon) انجام شد، به این ایستگاه فضایی رسیدند.
"سارین" می‌گوید: فکر نمی‌کنم در حال حاضر بتوانم هزینه‌های سفر به فضا را به عنوان یک گردشگر بپردازم، اما حداقل اکنون بخشی از من به فضا رفته است.چندین آزمایش سلول‌های بنیادی در گذشته روی ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده است، زیرا شرایط ریزگرانش در ایستگاه فضایی، محیط بسیار متفاوتی را برای بررسی روش‌ها و کاربردهای جدید فراهم می‌کند.اگرچه بیشتر درمان‌های سلول‌های بنیادی هنوز تا کاربردی شدن و استفاده عمومی فاصله دارند، اما فضا می‌تواند به غلبه بر یکی از موانع اصلی لجستیکی در تولید انبوه آنها کمک کند.
در آینده، بیمارانی که با سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند، بسته به نوع درمانشان به میلیاردها سلول نیاز خواهند داشت. گرانش زمین رشد مقادیر زیادی از سلول‌های بنیادی مورد نیاز برای درمان را دشوار می‌کند، بنابراین ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد می‌شود تا با شرایط تقریبا بدون گرانش خود به پرورش این سلول‌ها کمک کند."جفری میلمن" کارشناس مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه "واشنگتن در سنت لوئیس" توضیح داد: در
حال حاضر با فناوری‌های فعلی، حتی اگر سازمان غذا و دارو هر یک از این درمان‌ها را تأیید کند، ما ظرفیت توسعه و انجام آن را نداریم.