نفت عراق و عربستان به داد اروپایی‌ها رسید

نفت عراق و عربستان به داد اروپایی‌ها رسید



عربستان و عراق در حال ارسال هرچه بیشتر نفت به سمت اروپا هستند و از این طریق به پالایشگاه‌های این کشور در فاصله گرفتن از نفت روسیه کمک می‌کنند.
 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، آمارها حاکی از آن است که عراق و عربستان در حال صادرات هرچه بیشتر نفت به اروپا بوده و به پالایشگاه‌های اروپایی برای پر کردن خلاء نفت روسیه کمک می‌کنند.در سه هفته نخست ماه جولای، عراق و عربستان در مجموع بیش از یک میلیون بشکه در روز از طریق خط لوله عبوری از مصر به کشورهای اروپایی نفت صادر کرده است. این رقم تقریبا دو برابر صادرات عراق و عربستان به اروپا در سال گذشته است.
درگیری نظامی روسیه با اوکراین موجب واکنش کشورهای اروپایی شده و برخی از آنها تصمیم گرفته‌اند که تعاملات خود با مسکو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند.
اعمال تحریم‌های اروپا علیه روسیه که برخی از آن به عنوان خودتحریمی یاد کرده‌اند این سوال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کرده که چگونه قرار است اروپایی‌ها برای کالاهای اساسی وارداتی از روسیه از جمله نفت جایگزین پیدا کنند.
عربستان سهم بیشتری از صادرات نفت به اروپا از طریق خط لوله داشته، ‌اما در این مسیر عراق هم در حال بالا بردن فروش نفت خود به اروپایی‌ها از طریق مسیرهای دریایی است.
عربستان نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق خط لوله و عراق هم اکثر محموله‌های نفتی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق کشتی و از راه کانال سوئز راهی اروپا می‌کنند.
گفته می شود 1.2 میلیون بشکه دیگر نفت از خاورمیانه نیز در حال ارسال به اروپا با عبور از تنگه هرمز است. با این حساب اروپا هم اکنون در حال واردات روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت از عراق و عربستان است.