کاهش مصرف انواع کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی

یک کارشناس اقتصادی:

رفتار مردم در بازار نشان می‌دهد در خرداد ماه سال جاری خرید روغن از سوی مردم به شدت افزایش یافته که این نشان می‌دهد مردم به سمت انبارکردن روغن رفته‌اند و خرید بسته‌های بزرگ روغن افزایش یافت.

کاهش مصرف انواع کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی

 


رفتار مردم در بازار نشان می‌دهد در خرداد ماه سال جاری خرید روغن از سوی مردم به شدت افزایش یافته که این نشان می‌دهد مردم به سمت انبارکردن روغن رفته‌اند و خرید بسته‌های بزرگ روغن افزایش یافت.
به گزارش ایلنا، ناصر پاشاپور نیکو با اشاره به کاهش فروش کالاهای اساسی پس از حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: آمارها و تحقیقات بازار نشان می‌دهد، با وجود تزریق 24هزار میلیارد تومان یارانه نقدی اندازه بازار کالاها و محصولات اساسی در کشور کوچک‌تر شده و حاشیه سود شرکت‌های تولیدی هم کاهش یافته و گرایش مردم به بسته‌های اکونومی افزایش یافته است.
وی با اشاره به وضعیت روغن در بازار گفت: تورم نقطه به نقطه روغن نشان می‌دهد این کالا در فروردین سال 1401 نسبت به فروردین سال 1400 بیش از 290 درصد افزایش قیمت در هر کیلوگرم (فارغ از روغن مایع یا جامد) را تجربه کرده‌است. در عین حال شرکت های تولیدکننده بودجه تبلیغاتی خود را
252 درصد افزایش دادند تا سهم بازار را از دست ندهند.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که از آنجایی که نرخ روغن جامد کمتر از روغن مایع بوده، تقاضا برای روغن جامد افزایش یافته و بسته‌های کوچک روغن مایع کمتر به فروش رفته‌است چراکه قیمت هر 1.5 لیتر روغن از 10 هزار تومان به طور متوسط تا 25 هزار تومان افزایش پیدا کرده‌ است و در بسته‌های کوچک روغن رشد قیمت 397 درصدی را تجربه کردیم.  ‌
وی  تاکید کرد: نکته مهم این است که رفتار مردم در بازار نشان می‌دهد در خرداد ماه سال جاری خرید روغن از سوی مردم به شدت افزایش یافته که این نشان می‌دهد مردم به سمت انبارکردن روغن رفته‌اند و خرید بسته‌های بزرگ روغن افزایش یافت.  
پاشاپورنیکو درباره وضعیت فروش نان صنعتی خرده فروشی گفت: قیمت این نوع نان در خرداد 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 90 درصد افزایش پیدا کرده‌است و میزان مصرف نان صنعتی خرده فروشی تا 21 درصد در این مدت زمان کوتاه کاهش یافت.
وی با اشاره به قیمت پنیر در بازار پس از حذف ارز ترجیحی گفت: در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قیمت پنیر تا
 123 درصد افزایش یافت و شرکت‌های تولید کننده پنیر هم بودجه تبلیغاتی خود را تا 500 درصد افزایش دادند که سهم فروش‌شان در بازار تغییری نکند و در این مدت بجز یک نوع پنیر از یک برند مابقی انواع محصولات با کاهش فروش مواجه شدند به طوریکه میزان پرفروش‌ترین برند بازار در این شرایط تا
50 درصد کاهش پیدا کرد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت ماکارونی ادامه داد: قیمت ماکارونی در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب 59 درصد، 133 درصد و 153 درصد افزایش یافت و در این کالا هم شاهد کاهش مصرف هستیم. نکته مهم این است که افزایش قیمت این کالا که مواد پایه آن آرد است از قیمت نان صنعتی بیشتر بوده‌است.