بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی تولید گاز

نماینده اهواز در مجلس مطرح کرد؛

مجتبی یوسفی در گفت و گو با مهر، افزود: مقدار مصرف در روزهای سرد سال به ۶۰۰ الی ۶۵۰ متر مکعب در روز می‌رسد، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد، درروزهای پیک مصرف حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، ناترازی تولید را شاهد هستیم.

بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی تولید گاز

 

 


مجتبی یوسفی در گفت و گو با مهر، افزود: مقدار مصرف در روزهای سرد سال به ۶۰۰ الی ۶۵۰ متر مکعب در روز می‌رسد، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد، درروزهای پیک مصرف حدود ۲۰۰ الی  ۲۵۰ میلیون متر مکعب، ناترازی تولید را شاهد هستیم.
وی همچنین اظهار داشت: مشکلات موجود به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌ها برای توسعه میادین مشترک و اختصاصی گاز و نفت و همچنین عدم تعمیرات اساسی و به روزرسانی در این زمینه است که سبب فرسودگی مخازن نفت و گاز شده و اگر اصلاحات لازم در سال‌های پیش رو انجام نگیرد، در سال ۱۴۰۳ به اندازه‌ی یک فاز از پارس جنوبی با کاهش تولید گاز مواجه خواهیم شد.
یوسفی در ادامه متذکر شد: باید به این نکته توجه کرد اشتباهی که در حوزه‌ی برق برای مناطق گرمسیر رخ داد، برای گاز در مناطق سرد سیر هم تکرار نشود؛ استاندارد نبودن وسایل گاز سوز نیز یکی دیگر از دلایل هدررفت گاز است که این قصور به عهده تولید کنندکان است نه مردم؛ گاهی برخی از بخاری‌ها حدود ۷ برابر هدر رفت انرژی دارد.
این نماینده در پایان تاکید کرد: به طور کلی، باید در حوزه‌ی توسعه‌ی میادین مشترک به عنوان سرمایه و ثروت ملی که برخی از کشورهای چون قطر مشترک است و همچنین سرمایه گذاری در حوزه‌ی میادین گازی، تعمیر و تجهیز پالایشگاه‌ها و کارخانجات که طبق برآورد کارشناسان ۸۰ میلیارد دلار سرمایه برای این منظور موردنیاز است، طی
 ۸ سال اقدام شود، تا فرصت موجود را تبدیل به برگ برنده‌ای برای رشد اقتصادی کشور کنیم، چرا که قطعاً بعد از سال ۱۴۰۸ تبدیل به یک وارد کننده
می‌شویم.