توسعه مناسبات منطقه‌ای و جهانی ایران با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

توسعه مناسبات منطقه‌ای و جهانی ایران با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

 


 


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه، ازبکستان و... نیز می‌تواند علاوه بر بازارسازی برای فروش نفت کشور به افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه و پیمان شانگهای بیانجامد.
به گزارش ایرنا، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی مزایای زیادی برای کشورها دارد؛ به طوری که کشورهای صادرکننده‌ی نفت همواره به این سیاست به عنوان راهکاری برای فروش تضمینی نفت خود نگریسته‌اند.
متأسفانه تاکنون این سیاست در کشور ما مغفول مانده و از ظرفیت‌های موجود برای همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی آن گونه که شایسته بوده است، استفاده نکرده‌ایم، اما وزارت نفت در دولت سیزدهم اقداماتی را در این زمینه به اجرا گذاشته است.
این نماینده مجلس گفت: اگر سال‌ها قبل به فکر تبدیل نفت به فرآورده بودیم و این سیاست را عملی می‌کردیم، اکنون در دوران تحریم با مشکلات کمتری مواجه می‌شدیم، زیرا فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام خاصیت تحریم پذیری کمتری
دارند.
ویس کرمی تاکید کرد: نفت یک ثروت دائمی نیست و ممکن است انرژی‌های دیگری بیاید و مصرف این ماده ارزشمند را در جهان محدود کند. از طریق تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی می‌توانیم جلوی این آسیب را به کشور بگیریم.
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که می‌توانیم در پیش بگیریم و مزایای زیادی برایمان دارد، استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. استفاده از امکانات کشورهای هدف به منظور تبدیل نفت به فرآورده می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و از این طریق منافع دو طرفه‌ای را برای خودمان و کشور مقابل رقم بزنیم. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهایی صورت بگیرد که امنیت سرمایه‌های ما تضمین شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مزایای همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، صدور خدمات فنی و مهندسی به آن کشورهاست. وی تاکید کرد: تلاش‌های وزارت نفت را در خصوص همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی ونزوئلا و افزایش فروش نفت به این کشور می‌توانیم در شرایط فعلی یک موفقیت برای دولت سیزدهم به حساب بیاوریم. ونزوئلا تاکنون متحد خوبی برای ما بوده است و همکاری با این کشور نیازهای دو طرف را برطرف می‌کند.