رئیس قوه قضائیه: انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و پرهیز از توهین است

رئیس قوه قضائیه گفت: طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله انتقاد مطرح می‌شود واجد شرایط است.

رئیس قوه قضائیه: انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و پرهیز از توهین است

 

رئیس قوه قضائیه گفت: طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله انتقاد مطرح می‌شود واجد شرایط  است.
به گزارش  مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در نشست با اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن شاخصه‌های مبحث «جهاد تبیین»، مقوله تبیین و روشنگری در امور فرهنگی و اجتماعی را از جمله اولویت‌های بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور می‌توانیم راه تحریف‌ها، کج‌فهمی‌ها، غرض‌ورزی‌ها و تحلیل‌های ناصواب را مسدود کنیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت کاربرد مقوله آسیب‌شناسی در قبال حوادث و اتفاقات اجتماعی برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها، تصریح کرد: حوادث ناگوار اگر چه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند، اما می‌توان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیب‌شناسی‌های تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعف‌ها و خلل‌ها را مرتفع کرد.
رئیس عدلیه بیان داشت: همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح می‌شود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاه‌هایی در این خصوص وظیفه فرهنگ سازی را دارند؟
رئیس دستگاه قضا افزود: امروز همگان از ضرورت انجام گفت‌وگو و مفاهمه سخن می‌گویند؛ تاکید ما نیز بر انجام گفت‌وگو با منتقدان و معترضان است؛ اما مبانی این گفت‌وگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکارهای گفتگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزش‌ها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفت‌وگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟