تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌ها

رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس:

رئیس جمهور رشد باثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی را سه رویکرد اصلی لایحه ۱۴۰۲ برشمرد و اظهار داشت: در این لایحه ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌ها پیش بینی شده است تا اعتبارات عمرانی و توسعه‌ای استان‌ها به صورت نظام مند پرداخت شود.

تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌ها

 رئیس جمهور رشد باثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی را سه رویکرد اصلی لایحه ۱۴۰۲ برشمرد و اظهار داشت: در این لایحه ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در همه استان‌ها پیش بینی شده است تا اعتبارات عمرانی و توسعه‌ای استان‌ها به صورت نظام مند پرداخت شود.
به گزارش  ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد، حضور یافت.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت با همکاری مجلس توانست در سال ۱۴۰۱ گام‌هایی بردارد و اقدامات خوبی انجام دهد، اظهار داشت: بدون تردید این موفقیت‌ها توجه همه کسانی است که با دغدغه‌مندی، دلسوزی و تلاش، همت کردند کارها به پیش برود و به جمهوری اسلامی ایران خدمت کنند.
رئیس جمهور با ارایه توضیحاتی درباره روند ارسال لایحه بودجه به مجلس گفت: بخش اول لایحه بودجه شامل بودجه شرکت‌های دولتی ابتدای آبان ماه تقدیم مجلس شد تا قانونگذار وقت بیشتری برای بررسی وضعیت شرکت‌ها داشته باشد.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه پنجم دی ماه نیز لایحه بودجه تحویل مجلس شد، به دو بخشی شدن لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: یک بخش بودجه مربوط به جداول و بخش دوم مربوط به تبصره ها و احکام است و اینکه دو بخش شد، به اصلاح
 آیین نامه داخلی مجلس باز می گردد که این اصلاحیه بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود و در نهایت نظر مجلس نهایی شد.
وی افزود: در بودجه تقدیمی آنچه مورد تاکید است مسئله تقویت تولید و اشتغال به عنوان نقطه محوری است و از این رو پیش بینی شده ۵۴۰ هزار میلیارد تومان شرکت های دولتی در اقتصاد کشور سرمایه گذاری داشته باشند و رقم بودجه عمرانی نیز ۳۲۷ هزار میلیارد تومان دیده شده است.
رئیس جمهور از پیش بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان ها خبر داد و گفت: درآمد و هزینه این صندوق با نظارت خزانه مرکز در استان انجام می‌شود تا تولید و اشتغال در هرستانی مورد حمایت قرار گیرد.
آیت الله رئیسی، ارائه مشوق های مالیاتی از جمله کاهش ۷ درصدی مالیات واحدهای تولیدی که در سال گذشته ۵ درصد بود، کاهش تعرفه گمرکی نهادهای دامی از چهار درصد به یک درصد برای حمایت از جهت تولید و اشتغال را از دیگر ویژگی‌های لایحه دولت برشمرد.
 افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد
و ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان
رییسی در مورد برنامه های دولت برای ارتقای رفاه و معیشت مردم نیز اظهار داشت: پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله مندی موضوع قانون حمایت از خانواده ، تامین یارانه برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان، یارانه دارو و تجهیزات پزشکی و افزایش متوسط رشد
 ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان و رعایت عدالت از طریق پرداخت های پلکانی و معافیت مالیاتی حقوق تا هفت میلیون تومان از دیگر برنامه های دولت برای حل مشکلات معیشتی است.
آیت‌الله رئیسی درباره برنامه دولت در حوزه مسکن نیز اظهار داشت: تامین منابع مالی برای حمایت از ساخت مسکن و در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم برای صندوق توسعه حمل و نقل، پیش‌بینی امکان اخذ تسهیلات مالی خارجی برای تامین ناوگان و تجهیزات قطارهای شهری یا در حوزه‌های ناوگان ریلی در لایحه دولت دیده شده است.