کمتر گل بزن، کمتر گل بخور، قهرمان شو

پرسپولیس و تکرار الگوی قهرمانی؛

پرسپولیس در لیگ بیست و دوم تنها ۴۲ گل به ثمر رسانده تا پایین تر از استقلال و سپاهان، سومین خط حمله برتر لیگ ایران لقب بگیرد. مهدی ترابی (۷)، یورگن لوکادیا و گئورگی گولسیانی (۶) و سعید صادقی (۵) گل برای این تیم زده‌اند تا زننده نیمی از گلهای این فصل پرسپولیس لقب بگیرند.

کمتر گل بزن، کمتر گل بخور، قهرمان شو

پرسپولیس در لیگ بیست و دوم تنها 42 گل به ثمر رسانده تا پایین تر از استقلال و سپاهان، سومین خط حمله برتر لیگ ایران لقب بگیرد. مهدی ترابی (7)، یورگن لوکادیا و گئورگی گولسیانی (6) و سعید صادقی (5) گل برای این تیم زده‌اند تا زننده نیمی از گلهای این فصل پرسپولیس لقب بگیرند.
نکته جالب اینکه در فصل جاری 14 بازیکن مختلف برای پرسپولیس گلزنی کرده‌اند تا گستره نسبتا بزرگی از بازیکنان برای این تیم گل زده باشند. گولسیانی، دانیال و حنانوف تنها مدافعان گلزن محسوب می‌شوند و ترابی، صادقی، عمری، اسدبیگی، سرلک و عالیشاه نیز هافبک‌های گلزن تیم سرخ پوش پایتخت هستند.
با این حال شاید نکته مهم این باشد که با وجود برد پرگل مقابل نساجی و گل‌گهر، خط حمله این فصل پرسپولیس ضعیف ترین آمار را در فصول کاملی داشته که گل محمدی سرمربی پرسپولیس بوده. لیگ بیستم قرمزها 47 گل زدند و فصل گذشته آنها
 44 گل به ثمر رساندند و حالا در صورتی که در دیدار با نساجی کمتر از دو گل ثبت کنند، روند نزولی را ادامه خواهند داد.
البته شاید اگر یورگن لوکادیا در پرسپولیس می‌ماند، باتوجه به متوسط 0.75 گل در هر بازی، می‌توانست به آمار حداقل 15 گل برسد و به تنهایی خط حمله سرخپوشان را نجات دهد و چه بسا آماری مطلوب را ثبت کند اما جدایی او شرایط را برای یحیی تغییر دهد.
از سوی دیگر نکته مهم این است که پرسپولیس در فصل جاری 8 گل کمتر از لیگ بیست و یکم و 1 گل کمتر از لیگ بیستم دریافت کرده تا به این ترتیب نوعی تعادل و توازن در این بین به وجود بیاید. به نظر می‌رسد قرمزها در حال تکرار الگویی هستند که به صورت مرتب برای قهرمان‌های لیگ ایران تکرار شده: کمتر گل بزن، کمتر گل بخور، قهرمان شو! فرمولی که برانکو نیز بعد از نایب قهرمانی لیگ پانزدهم در پیش گرفت و سه قهرمانی متوالی را به دست آورد.