انفجار بيروت؛ هشدار و نگراني در مورد انبارهاي نفت تهران

انفجارمقدار زيادي نيترات آمونيوم در بندر بيروت، موجب بروز فاجعه‌اي جدي براي اين كشور شد، چرا كه علاوه بر اين كه تعداد زيادي از شهروندان بيروت جان خود را از دست داده و يا مصدوم شدند و حدود ۳۰۰ هزار نفر هم بي‌خانمان شدند، اين شهر بسياري از زيرساخت‌هاي خود را از دست داد. در واقع اين بندر و شهر بايد دوباره از نو ساخته شود و همين مسئله هزينه بسيار زيادي را بر دولت اين كشور تحميل كرده و لبنان را نيازمند كمك‌هاي كشورهاي خارجي نموده است.

انفجارمقدار زيادي نيترات آمونيوم در بندر بيروت، موجب بروز فاجعه‌اي جدي براي اين كشور شد، چرا كه علاوه بر اين كه تعداد زيادي از شهروندان بيروت جان خود را از دست داده و يا مصدوم شدند و حدود 300 هزار نفر هم بي‌خانمان شدند، اين شهر بسياري از زيرساخت‌هاي خود را از دست داد. در واقع اين بندر و شهر بايد دوباره از نو ساخته شود و همين مسئله هزينه بسيار زيادي را بر دولت اين كشور تحميل كرده و لبنان را نيازمند كمك‌هاي كشورهاي خارجي نموده است.
اما نكته قابل تامل ماجرا اين است كه همين حادثه هولناك موجب شد مسئولان مختلف از جمله سازمان آتش نشانی تهران در مورد وجود انبارهاي نفت در شهر تهران هوشيار شده و هشداردهند. اين مسئله از چنان اهميتي برخوردار است كه موجب شد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی از مراکز نفتی پایتخت بازدید كند. علاوه بر وجود چهار انبار نفت در تهران، دراين شهر انبارهاي  مواد شیمیایی مستقر هستند كه به گفته رئيس سازمان آتش‎نشاني باید از تهران خارج شوند. چرا كه انفجار فاجعه‎بار بيروت نشان داد يك شهر با وجود چنين انبارهايي تا چه حد مي‎تواند آسيب‎پذير باشد.
در اين رابطه رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، انبار نفت محله شهران تهران را «بمب ساعتی» خوانده و گفته ممکن است
«فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از انفجار بیروت» برای تهران رخ بدهد.
به اين ترتيب به نظر مي‎رسد پيش از وقوع حادثه، بايد راهكاري فوري براي انتقال اين انبارها از شهر انديشيده شود. همچنان كه سازمان آتش نشاني در مورد ساختمان‎ها و بيمارستان‎هاي غيرايمن هشدار داده است، در اين مورد هم هشدارداده و اين هشدارها را بايد خيلي سريع جدي گرفت.