دقيقا سايپا با ما چه كرده است؟!

درهفته گذشته پرونده پرايد با امضاي رئيس‌جمهور بر روي آخرين پرايد توليد شركت خودروسازي سايپا بسته شد و اين خودرو- كه در طول چندين سال به كابين مرگ مشهور شده بود- از رده توليد خارج شد. اما البته هنوز انبارهاي اين شركت، خودروفروشان و احتكاركنندگان اين كالاي مصرفيِ سرمايه‌اي شده، آن‌قدر پرايد در انبار خود دارند كه تا سال‌ها شاهد حضور اين خودروي غيراستاندارد در شهرها و جاده‌ها خواهيم بود و همچنان متحمل تلفات جاني و خسارت‌هاي مالي آن خواهيم شد. اما سوي جالب ماجرا چيست؟


درهفته گذشته پرونده پرايد با امضاي رئيس‌جمهور بر روي آخرين پرايد توليد شركت خودروسازي سايپا بسته شد و اين خودرو- كه در طول چندين سال به كابين مرگ مشهور شده بود- از رده توليد خارج شد. اما البته هنوز انبارهاي اين شركت، خودروفروشان و احتكاركنندگان اين كالاي مصرفيِ سرمايه‌اي شده، آن‌قدر پرايد در انبار خود دارند كه تا سال‌ها شاهد حضور اين خودروي غيراستاندارد در شهرها و جاده‌ها خواهيم بود و همچنان متحمل تلفات جاني و خسارت‌هاي مالي آن خواهيم شد. اما سوي جالب ماجرا چيست؟
نكته مهم در ارتباط با خودروي پرايد، موتور آن است؛ يعني مهم‌ترين بخش يك خودرو. موتور پرايد به دليل غيراستاندارد بودن با احتراق ناقص بنزين، موجب آلودگي هوا مي‌شد، از سوي ديگر طراحي بدنه اين خودرو، به شكل و شيوه‌اي بود كه فقط براي سفرهاي درون شهري و در مسيرهاي كوتاه طراحي شده بود نه براي سفر به شمال و جنوب و اقصي نقاط كشور و لاجرم بروز تصادفات جانگداز.
‏نكته مهم‌تر اين است كه شركت سایپا براي جايگزين پرايد، خودرویی طراحی کرده که موتور نداشت! به همین دلیل به سراغ موتور قدیمی خود یعنی موتور پراید رفت.این شرکت در گذشته یک‌بار موتور پراید را کمی تقویت کرده و آن‌را به توان ۸۰ اسب بخار رسانده و در خودرو تیبا استفاده کرده بود. این‌بارهم شركت سایپا براي خودروی جديد كه در مراسم وداع با پرايد برگزار شده بود، «کراس‌اوور شاهین» را افتتاح كرد؛ خودرويي كه عملا به موتوري به توان 160 اسب بخار نيازمند است، اما از آن‌جا كه اين خودرو بدون موتور طراحي شده! براي كراس‌اورر، همان موتور پرايد را با افزودن يك توربو شارژر نصب كرده‌اند! در واقع هنوز و تا مدت‌ها روح پرايدي كه به موزه تاريخ سپرده شده در كالبد كراس‌اوور، به حيات خطرناك خود ادامه خواهد داد.