شهرداري از طرح ترافیک كوتاه نمي‌آيد

اولين مرحله عدم اجراي طرح ترافيك در تهران، به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و در ۲۳ فروردین ماه امسال، كليد خورد. همين امر موجب شد، برخي از مردم براي تردد در شهر، از وسایل حمل‌ونقل عمومي استفاده نكنند و در نتيجه رعايت فاصله ايمني-اجتماعي در اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو ممكن شد.

شهرداري از طرح ترافیک كوتاه نمي‌آيد

اولين مرحله عدم اجراي طرح ترافيك در تهران، به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و در ۲۳ فروردین ماه امسال، كليد خورد. همين امر موجب شد، برخي از مردم براي تردد در شهر، از وسایل حمل‌ونقل عمومي استفاده نكنند و در نتيجه رعايت فاصله ايمني-اجتماعي در اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو ممكن شد. در واقع هرگاه اين طرح اجرا نشده،اگرچه بر ترافيك شهر تا حدودي افزوده شده، اما از ازدحام و تراكم در وسایل نقليه به ميزان معناداري كاسته شده است. ضمن اين‌كه اجرا و عدم اجراي اين طرح تاثيري بر ميزان آلودگي هوا نداشته است. در اين دوهفته آخر مردادماه هم كه طرح ترافيك لغو شد، تراكم و ازدحام در ناوگان حمل‌ونقل عمومي كاسته شده و تا حدود زيادي فاصله ايمني-اجتماعي رعايت مي‌شود. اگر درمواردي، مشكلي هست به‌واسطه ازدحام مردم نيست بلكه مشكل فرسودگي و نياز به تعمير و خواباندن برخي از وسایل نقليه عمومي هم وجود دارد كه این فرصت بهترین زمان نوسازی این ناوگان است که گاهي اين امر از نگاه مسئولان ذيربط دور مي‌ماند تا در نهايت دوباره تصميم به اجراي طرح ترافيك بگيرند!
 در فاصله همين دو هفته‌اي كه اين طرح اجرا نشده، از تعداد تلفات بيماران كرونايي به ميزان معناداري كاسته شده است؛ آن‌هم در حالي‌كه برخي از مردم همچنان ماسك نمي‌زنند و برخي همچنان سفر و مهماني و جشن و عزا را در برنامه خود دارند.   
با اين‌همه درِ تصميم و قصد ادامه و اجراي ترافيك در شهرداري تهران، همچنان بر يك پاشنه مي‌چرخد، چنانچه رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفته است:«لغو طرح ترافیک تاثیری در تعداد مسافران مترو نداشته است. ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم اما لغو طرح ترافیک تشویق شهروندان به استفاده از خودرو شخصی است.طرح ترافیک تا پایان مردادماه لغو شده است اما از ابتدای شهریورماه در پایتخت اجرا خواهدشد. در حال حاضر مشخص شده که لغو طرح ترافیک در کاهش آمار مسافران حمل‌ونقل عمومی تأثیری نداشته است.»
اما از سوي ديگر، در حالي‌كه وزارت بهداشت، درمان‌وآموزش پزشکی و استانداری تهران، اصرار دارنداین طرح باید لغو شود-كه لغو شدنش باعث كاهش تلفات كرونايي هم شده است!