واردات خودرو به درد مردم عادی هم می خورد؟!

تاکنون درمورد ضرورت آزادشدن واردات خودرو به کشور مطالب بسیاری مطرح کرده ایم. همچنین براین باوریم که مصرف کننده باید قدرت انتخاب در خرید داشته باشد و بتواند خودرویی با کیفیت استفاده کند. از سوی دیگر بارها درمورد نقش غیراستاندارد بودن کیفیت خودروهای داخلی در افزایش تلفات جانی در تصادفات تاکید داشته ایم.

تاکنون درمورد ضرورت آزادشدن واردات خودرو به کشور مطالب بسیاری مطرح کرده ایم. همچنین براین باوریم که مصرف کننده باید قدرت انتخاب در خرید داشته باشد و بتواند خودرویی با کیفیت استفاده کند. از سوی دیگر بارها درمورد نقش غیراستاندارد بودن کیفیت خودروهای داخلی در افزایش تلفات جانی در تصادفات تاکید داشته ایم.
درهمین راستا نهایتاً پس از حدود یک هفته از اعلام اسامی برخی خودروهای وارداتی حال قیمت 6 خودرو به صورت علی‌الحساب بر روی سامانه یکپارچه اعلام شده و متقاضیان می توانند با توجه به آن ها نسبت به اولویت بندی در سایت اقدام کنند.
قیمت های پایه اعلام شده برای این شش خودرو از 770 میلیون تومان تا 1میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت علی الحساب درج شده است و قیمت نهایی با احتساب هزینه ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... و در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.
بازشدن باب واردات خودرو اقدامی مناسب است، اما یک نکته دراین بین وجود دارد که با دیدن این قیمت های پایه، انسان را به تأمل درمورد امکان خرید و توان مردم عادی در این زمینه وا می دارد!. کدام اقشار جامعه قادرند بیش از 700 میلیون تومان برای یک خودرو اختصاص دهند؟!. چند درصد جامعه قادر به تأمین این قیمت ها هستند و حقوق چه اقشاری از جامعه این امکان را می دهد که ماشینی با قیمت پایه 700 میلیون تومان سوار شوند.
همانطور که گفته شد درمورد واردات خودرو انتقادی نیست، اما بحث برسر این است که اقدامات و تصمیمات اقتصادی آیا صرفاً برای اقشاری خاص درنظر گرفته می شود. سهم و جایگاه مردم عادی که حقوق یک دهه از اشتغالشان هم 700میلیون تومان نمی شود چیست؟!