مشترکان برق مجانی چگونه شناسایی می شوند؟

سخنگوی صنعت برق درباره نحوه شناسایی مشترکان مشمول طرح برق امید گفت: مصرف ماهانه مشترکان مبنای بهره مندی آنان از تخفیف صددرصدی بهای برق خواهد بود و ما برای آگاهی مشترکان از طریق ارسال پیامک اقدام خواهیم کرد به طوری که مشترکان پرمصرف نیز از میزان مصارف خود و راهکارهای کاهش آن آگاه خواهند شد.


سخنگوی صنعت برق درباره نحوه شناسایی مشترکان مشمول طرح برق امید گفت: مصرف ماهانه مشترکان مبنای بهره مندی آنان از تخفیف صددرصدی بهای برق خواهد بود و ما برای آگاهی مشترکان از طریق ارسال پیامک اقدام خواهیم کرد به طوری که مشترکان پرمصرف نیز از میزان مصارف خود و راهکارهای کاهش آن آگاه خواهند شد.
به گزارش ایسنا، صنعت برق طی ۴۰ سال اخیر به‌طور متوسط با
۷.۱ درصد رشد مصرف روبه رو بود که بالاترین میزان در مقایسه با متوسط جهانی است و پاسخگویی به چنین رشدی نیازمند دو برابر شدن تاسیسات نیروگاهی، خطوط و پست‌ها و اختصاص سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که از نظر منابع امکان پذیر نیست، هر چند به لحاظ فنی از توانمندی لازم برخورداریم.
از سوی دیگر محدودیت منابع انرژی موضوع مهمتر است به‌طوری‌که سال گذشته محدودیت سوخت گاز که سوخت اصلی نیروگاه‌ها محسوب می‌شود، صنعت برق را به استفاده از ۱۰ میلیارد لیتر گازوییل به ارزش
۴ تا ۵ میلیارد دلار مجبور ساخت و این میزان برابر با ۱۵ درصد از کل انرژی مصرفی نیروگاه‌هاست.
این در شرایطی است که هر ۳ کیلووات ساعت کاهش مصرف برق با صرفه‌جویی در مصرف یک لیتر گازوییل برابراست، ۳۳ درصد انرژی در بخش خانگی مصرف می شد و این بخش سهم ۵۰ درصدی در پیک نیز دارد لذا سرمایه گذاری در بخش خانگی را در هر دو بخش پیک و انرژی حایز اهمیت است
در همین راستا و برای تشویق مشترکان به مصرف بهینه طرح برق امید در دستور کار قرار گرفته است که طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه مصرف ماهانه مشترکان مبنای بهره مندی آنان از تخفیف صددرصدی بهای برق خواهد بود، اظهار کرد: بررسی های اولیه و کارشناسی طرح برق امید از یکسال پیش آغاز شده بود، چنین طرح بزرگی نمی تواند خلق الساعه باشد و نیاز به بررسی های دقیق و کارشناسی داشت.
وی با بیان اینکه این طرح در ادامه سایر اقدامات مدیریت بار بود که توسط صنعت برق اجرا می شود، اضافه کرد: تا پیش از این  شرایط و
برنامه ها به گونه ای بود که هرچه نیاز مصرف وجود داشت، برای پاسخگویی به آن نیروگاه ساخته می شد، اما اکنون مدیریت عرضه و تقاضا به صورت توأمان پیگیری می شود به این معنا  که اکنون مقداری از مصرف هم مدیریت و میزان سرمایه گذاری ها در این حوزه بهینه می شود و از این پس پاسخگویی به این نیاز مصرف، به اندازه ای تقاضای مدیریت شده خواهد بود.
سخنگوی صنعت برق در توضیح این مطلب گفت: یک سوم از برق کشور در حوزه خانگی مصرف می شود و درصورتی که مقداری از این مصرف با آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی و نصب  پنل های خورشیدی، مدیریت شود، به صرفه خواهد بود.
رجبی مشهدی با اشاره به این که مشترکان پر مصرف می توانند با استفاده از تجهیزات با راندمان بالا و نصب پنل های خورشیدی، مصارف خود را بهینه کنند، گفت: همچنین اگر مشترکان خوش مصرف که میان دو گروه کم مصرف و پرمصرف قرار می گیرند، بتوانند مصرفشان را کاهش دهند، به آنها نیز پاداش خوش مصرفی داده خواهد شد.