تعریف ۲۷ طرح پیشران در توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی ایران

معاون وزیر نفت خبر داد:

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ضمن اشاره به تعریف ۲۷ طرح پیشران در صنعت پتروشیمی که ۷ طرح آن در جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی در حال اجراست، گفت: مطالعات ۲۰ طرح پیشران در چهار شاخه پروپیلن، متانول، بنزن و اتیلن پایان یافته است.


معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ضمن اشاره به تعریف ۲۷ طرح پیشران در صنعت پتروشیمی که ۷ طرح آن در جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی در حال اجراست، گفت: مطالعات ۲۰ طرح پیشران در چهار شاخه پروپیلن، متانول، بنزن و اتیلن پایان یافته است.
به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی  گفت: در مسیر توسعه این صنعت باید به سمت تنوع‌بخشی محصولات صنعت حرکت کرد و تلاش شود که صنعت پتروشیمی کشور صنعتی پایدار و تاب‌آور باشد.
وی با اشاره به اینکه پنج درصد از محصولات پایه تولیدی کشور که از شاخص‌های اصلی ارزیابی صنعت پتروشیمی در جهان است شامل پروپیلن می‌شود، افزود: این رقم با تکمیل طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی نیز تغییر چندانی نمی‌کند بنابراین به‌منظور توسعه این صنعت طرح‌های پیشران تعریف شده‌اند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت صنعت پتروشیمی در ابتدای سال ۹۹، ۶۶ میلیون تن و هم‌اکنون بیش از
۷۰ میلیون تن است، ادامه داد: محصول قابل فروش پارسال این صنعت،
۳۰ میلیون تن و درآمد آن حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده است. از این مقدار ۲۲ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار صادر و حدود ۸ میلیون تن به ارزش ۵ میلیارد دلار نیز در داخل عرضه شده است.
محمدی با اشاره به روند افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در جهان گفت: تقاضای فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۴۰ از ۱۰۰ به
 ۱۲۵ درصد اما تقاضا برای محصولات پتروشیمی به ۲۴۰ درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه در ۴۹ طرح جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی
 ۷ طرح پیشران و راهبردی با مجموع ظرفیت ۸۱۰ هزار تن در حال اجراست، تصریح کرد: بنابراین ۲۰ طرح پیشران در چهار شاخه پروپیلن، متانول، بنزن و اتیلن تعریف شده‌اند که مطالعات آن پایان یافته است. با توسعه این طرح‌ها ۵۰ درصد از واردات محصولات پتروشیمی پوشش داده می‌شود.
به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، از این ۲۰ طرح، ۱۰ طرح در زنجیره پروپیلن، سه طرح در زنجیره متانول، چهار طرح در زنجیره اتیلن و سه طرح هم زنجیره بنزن است. برای توسعه طرح‌های پیشران در شاخه پروپیلن و بنزن باید ابتدا خود این محصولات را تولید و پس از آن زنجیره را توسعه داد.