آیا برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹، دهان‌شویه موثر است؟

با این‌که در ابتدای شیوع کووید۱۹، بسیاری از کارشناسان پزشکی اعلام کرده بودند که استفاده فراگیرماسک می‌تواند تا حدود زیادی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرد



با این‌که در ابتدای شیوع کووید19، بسیاری از کارشناسان پزشکی اعلام کرده بودند که استفاده فراگیرماسک می‌تواند تا حدود زیادی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرد، اما پس از گذشت چندین ماه از شیوع این بیماری، حالا بسیاری از همین کارشناسان پزشکی اذعان می‎دارند که باید «زیادی» را از کنار «تا حدود» برداریم و به همان
«تا حدودی» بسنده کنیم و این یعنی ماسک به تنهایی قادر نیست مصونیت ایجاد کند، مگر این‎که همه استفاده کنند، آن‎هم در کنار رعایت فاصله ایمنی، که البته با توجه به وضعیت کاری و تردد در شهرو حمل‎ونقل عمومی این مسئله تا حدود زیادی ناممکن است. اما پرسش این است که آیا در کنار استفاده از ماسک، شست‎وشوی دهان و حلق می‎تواند از احتمال ابتلای ما به کووید19 بکاهد؟ در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد از مخالف و موافق تا موادی که باید برای شست‎وشو استفاده شود.
اما ماجرا این است که  اگر شست‎وشوی درست و حسابی با دهان‌شویه برای محافظت از ویروس کرونا کافی بود، خیلی خوب می‌شد اما متاسفانه به این سادگی‌ها هم نیست با این وجود طبق مطالعات محققان آلمانی و انگلیسی، دهان‌شویه‌ها، سطح محافظتی بسیار محدودی دارند.
پاسخ توافق شده تاکنون این بود که چنین توصیه‎هایی، اخبار جعلی محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت بارها توضیح داده که هیچ سندی دال بر این‌که غرغره کردن دهان شویه، ویروس کرونا را از بین می‌برد، وجود ندارد و پزشکان نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند اما مطالعات جدید نتایج دیگری نشان می‌دهند.
نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که با برخی دهان‌شویه‌های خاص می‌توان بار ویروسی گلو را کاهش داد. اما این مساله به خودی خود در روند بیماری تغییری ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند مانند مخاط دهان و بینی در مقابل ویروس محافظت کننده باشد و البته فقط در موارد خاصی عمل می‌کند. به هیچ‌وجه استفاده بی‌رویه از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های معمولی توصیه نمی‌شود.
استفاده از دهان‌شویه اغلب باعث تحریک و حمله به غشای مخاطی می‌شود. برخی از مواد موجود در دهان‌شویه نیز می‌توانند باعث ایجاد آلرژی یا تورم شوند. بنابراین فقط باید از دهان‌شویه به‌طور معمولی استفاده شود، توصیه به مردم این است که همان کاری را که تابه‌حال انجام می‌داده‌اند را ادامه دهند مثلا فقط صبح و عصر از دهان‌شویه استفاده کنند و استفاده بیشتر از آن منطقی نیست و غشای مخاطی را تحریک می کند.
علاوه بر این، اکنون مشخص شده که نقطه اصلی ورود ویروس کرونا، بینی است. و اگر از بین نرود از آن‌جا مسیر خود را به درون بدن باز می‌کند. اما هیچ کس نمی‌خواهد و نباید دهان‌شویه را از طریق بینی استفاده کند.