قهرمانی نیم فصل ، تضمینی برای قهرمانی پایان فصل نیست

آمار چنین می گوید :

هفته سیزدهم لیگ برتر روز گذشته برگزار شد ، با توجه به برگزاری بازیهای هفته سیزدهم تنها دو هفته تا پایان نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده است.

 

 


 


هفته سیزدهم لیگ برتر روز گذشته برگزار شد ، با توجه به برگزاری بازیهای هفته سیزدهم تنها دو هفته تا پایان نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده است.
تا اینجا چند تیم روی کاغذ برای قهرمانی در نیم ‌فصل نخست مدعی هستند. برای عنوانی که نامرئی است و به تیم قهرمان آن جامی اهدا نمی‌شود. با این وجود قرار گرفتن در رتبه نخست در پایان نیم‌فصل اول می‌تواند انگیزه‌ای برای تیم صدرنشین باشد. انگیزه‌ای که اگر از آن استفاده مثبت نشود می‌تواند اهرم فشاری باشد که نتیجه‌اش برای تیم مذکور مخرب و منفی خواهد بود.
واقعیت این است که  در ۲۰ دوره برگزار شده لیگ برتر،  تا به حال 8 تیم مختلف موفق شده‌اند عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند.
پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن، فولاد، سایپا، تراکتور و استقلال خوزستان تیم‌هایی هستند که حداقل یک بار و حداکثر ۶ بار در پایان نیم‌فصل اول عنوان نخست را به خود اختصاص داده‌اند و به اصطلاح قهرمان نیم‌فصل شده‌اند.
پرسپولیس با ۶ قهرمانی از این حیث رکورددار است. سرخپوشان تهرانی در ۸۳ درصد اوقاتی که قهرمان نیم‌فصل شده‌اند در پایان فصل نیز رتبه نخست را کسب کرده  و جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند، البته به جز لیگ سیزدهم که فولاد توانست گوی سبقت را از شاگردان علی دایی برباید در الباقی ادوار با سرمربیگری افشین قطبی، برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل‌محمدی قهرمانی نیم‌فصل به قهرمانی پایان فصل ختم شده است. سرخپوشان تهرانی در پنج سال اخیر چهار بار در نیم‌فصل به توفیق رسیده‌اند.
سپاهان با چهار قهرمانی نیم‌فصل دومین تیم موفق از این حیث بوده است. طلایی‌پوشان در ۵۰ درصد اوقات توانسته‌اند رتبه نخست نیم‌فصل را در پایان فصل هم حفظ کنند. آنها در لیگ‌های دوم و نهم موفق به انجام این کار شده‌اند. فرهاد کاظمی و امیر قلعه‌نویی رده اول را برای تیم‌هایشان نگه داشته‌اند. البته که در لیگ‌های دوازدهم و هجدهم رتبه نخست نماینده نصف جهان در پایان نیم‌فصل، نهایتا به سرخابی‌های پایتخت رسید.
استقلال تهران مانند ذوب‌آهن اصفهان سه بار تا به اینجا قهرمان  نیم‌فصل شده است. البته تفاوتی که بین این ۲ تیم وجود دارد این است که نماینده اصفهان هیچ‌وقت در پایان فصل نتوانسته این قهرمانی را برای خود نگه دارد اما استقلال در ۳۳ درصد اوقات یعنی یک بار از سه مرتبه‌ای که فاتح نیم‌ فصل شده موفق شده نهایتا نیز رده اول را به خود اختصاص دهد. اتفاقی که در فصل  ۱۳۸۶-۱۳۸۵ رخ داد. آبی‌پوشان ۲ مرتبه دیگر نیم‌فصل را با رتبه نخست به اتمام رساندند ولی در پایان فصل پرسپولیس و سپاهان به جای این تیم جام را بالای سر بردند.
تراکتور نیز مانند ذوب‌آهن قهرمانی نیم‌فصل را در کارنامه خود دارد ولی در پایان فصل موفق به بالا بردن جام اصلی نشده است. در سوی مقابل پاس تهران قرار دارد. تیمی که تا به حال نیم‌فصل را با رده اولی به اتمام نرسانده ولی در لیگ سوم جام قهرمانی را به خانه برده است.
در مجموع در ۵۵ درصد اوقات(۱۱ دوره) تیم‌هایی که قهرمان نیم‌فصل شده‌اند در پایان همان فصل موفق به ثبت قهرمانی شده‌اند و در ۹ دوره نیز(۴۵ درصد) تیم قهرمان نیم‌فصل نتوانسته در پایان جام قهرمانی را بالای سر ببرد. تقریبا شرایط برابر بوده و نمی‌توان به نتیجه رسید که قهرمان نیم‌فصل در پایان فصل نیز قهرمان می‌شود یا خیر.