خريد و فروش وام ازدواج در فضاي مجازي!

یادداشت

يكي از دلايل افزايش وام ازدواج آن‌هم با شرايط آسان و بازپرداخت ارزان و آسان‌تر، افزايش تمايل جوانان به ازدواج بوده است. در حال حاضر ميزان وام ازدواج به زوج، ۱۰۰ ميليون تومان است.

خريد و فروش وام ازدواج در فضاي مجازي!

يكي از دلايل افزايش وام ازدواج آن‌هم با شرايط آسان و بازپرداخت ارزان و آسان‌تر، افزايش تمايل جوانان به ازدواج بوده است. در حال حاضر ميزان وام ازدواج به زوج، 100 ميليون تومان است. اين رقم براي بسياري از افراد به‌ويژه در مناطق محروم، بسيار تطميع كننده است، چرا كه ممكن است خانواده‌هاي زوج معمولا كم‌سال، با برگزاري مراسم ارزان، اصلا نيازي به اين وام نداشته باشند، در اين‌صورت مي‌توانند اين وام را يا به كار ديگري بزنند و يا بفروشند. براي خريد‌وفروش اين وام هم  درفضاي مجازي شرايط و امكانات مهياست؛ در واقع سايت‌هايي وجود دارند كه اين در مورد خريدوفروش اين وام‌ها وارد دلالي و واسطه گري شده‌اند با اين پيام كه براي گرفتن وام ازدواج، لازم نيست ازدواج كنيد، بلكه شما می‌توانید امتیاز وام اشخاصی را که نیازي به وام خود ندارند، خریداری کنید! صد البته در اين ميان خانواده هاي توانمندي هم هستند كه نياز خاصي به اين وام ندارند و در هر حال هم خانواده‌هاي محروم و هم خانواده‌هاي توانمند، با فروش وام ازدواج، بر آتش اين معامله‌گري دامن مي‌زنند. البته تشت چنين خريدوفروش‌هايي مدت‌هاست كه از بام وام‌ها افتاده و به همين دليل است كه اينك صداي معاون ساماندهی امور جوانان هم در آمده است كه:«متاسفانه شاهد وجود آگهی‌های فروش وام ازدواج در فضای مجازی هستیم به همین منظور از پلیس فتا و نهادهای قضایی درخواست برخورد قانونی با این موارد را داریم.»
يكي از دلايل خريدوفروش اين وام عدم محدوديت‌هاي خاص براي دريافت آن است. علی‌رغم اعلام معاونت جوانان به قانونگذار و مجلس برای اعمال محدودیت، شرایط خاصی برای پرداخت اين وام به‌جز داشتن عقدنامه، در نظر گرفته نشده و همین امر موجب سوءاستفاده‌های فراوان ازاین وام مي‌شود.
فروشندگان اين وام‌ها به دلايل و با کسر درصدی از مبلغ کل وام، امتیاز وام‌شان را به‌صورت تمام و کمال به خريدار واگذار می‌کنند.
صاحبان این وام‌ها، توضیحات کامل فروش وام ازدواج خود را به همراه نحوه  واگذاری، در قسمت جزئیات  وام درج مي‌كنند، فقط کافیست که از آگهی‌های وام ازدواج موجود در لیست سايت بازدید كنيد و با
 آگهی دهندگان تماس بگيريد، با هم قرار ملاقات بگذارید و قدم‌های اولیه برای دریافت وام را بردارید!
اين سايت‌ها، ابتدا از خريدار وام مي‌خواهند با پرداخت مبلغي تا حدود 100 هزارتومان در سايت عضو شوند و سپس مراحل خريد وام را با وكلاي خود و دوباره با دريافت مبلغي به‌عنوان كارمزد انجام مي‌دهند. بنابراين كار خريدوفروش وام، تا حدود زيادي به‌صورت قانوني انجام مي‌شود چون وكلايي هستند كه به اين دلالي و واسطه‌گري وجهه‌اي قانوني و تضمين شده مي‌بخشند! اين نوع خريد و فروش وام از منظر قانوني تقريبا بدون مشكل است چرا كه خریدوفروش وام یک نوع عقد محسوب می‌شود که بایستی مانند کلیه عقود، دارای چارچوب قانونی مشخصی باشد و با رعایت موازین شرعی وحقوقی منعقد شود.اساسا؛ خریدوفروش وام در خصوص وام‌های غیرقابل انتقال بانکی صورت مي‌گيرد؛ زیرا در خصوص وام‌های قابل انتقال، اشخاص بدون هیچ محدودیتی و به راحتی از بستر بانکی می‌توانند اقدام به معاوضه و انتقال وام به غیر نمایند.