آواربرداری مناطق زلزله زده خوی اردیبهشت ماه خاتمه می‌یابد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی:

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: عملیات آواربرداری مناطق زلزله زده خوی تا پایان اردیبهشت ماه امسال خاتمه یافته و عملیات بازسازی آغاز می‌شود.

آواربرداری مناطق زلزله زده خوی اردیبهشت ماه خاتمه می‌یابد

 

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: عملیات آواربرداری مناطق زلزله زده خوی تا پایان اردیبهشت ماه امسال خاتمه یافته و عملیات بازسازی آغاز می‌شود.
امیرعباس جعفری در گفتگو با مهر با بیان اینکه کار آواربرداری در همه روستاهای خسارت دیده به طور همزمان ادامه دارد تا واحدها در کمترین زمان آماده ساخت و ساز شوند اظهارکرد: تاکنون بیش از یک هزار ۵۰۰ واحد در منطقه آوار برداری شده و آوار برداری ۳ هزار واحد خسارت دیده در ۲۸ روستای منطقه نیز سرعت گرفته است
وی با اشاره به تخصیص نیمی از اعتبارات و تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی افزود: با این اعتبارات و تسهیلات همزمان با آوار برداری بازسازی منطقه نیز با تهیه نقشه برای ۱ هزار واحد و پی کنی آنها آغاز شده است.
جعفری از پایان ساخت فنداسیون ۱۰۰ واحد و اسکلت بندی ۵۰ واحد در روستاهای منطقه خبر داد و گفت: با خریداری و دپوی بخش زیادی از مصالح مورد نیاز ساخت واحدهای آسیب دیده منطقه ازجمله میلگرد و فولاد، روند بازسازی نیز سرعت گرفته است.
 نیمی از تسهیلات مصوب بازسازی مناطق زلزله زده خوی اختصاص یافت
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه اولین واحد بازسازی شده در این مناطق در عید فطر امسال به بهره برداری می‌رسد افزود: از مجموع ۵۱۳ میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات مصوب بازسازی مناطق زلزله زده خوی ۵۰ درصد اعتبارات و صد در صد تسهیلات اختصاص یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از بازسازی ۴ هزار ۵۰۰ واحد و تعمیر ۷۰۰ واحد در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: عملیات بازسازی در منطقه آغاز شده و بنیاد مسکن تلاش می‌کند تا پایان فصل کاری و قبل از سرمای زودرس منطقه واحدهای تخریب شده را بازسازی و آماده بهره برداری کند.
جعفری همچنین از پرداخت کمک معیشتی به مبلغ ۳ میلیون تومان از محل اعتبارات اسکان موقت به خانواده‌های زلزله زده خبر داد و عنوان کرد: تا پایان اردیبهشت ۲۴ میلیارد تومان به حساب خانوارهای زلزله زده از سوی بیمه واریز می‌شود.
 ایجاد جایگاه اسکان اضطراری برای  ۶ هزار رأس دام در مناطق زلزله زده خوی
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در زمینه روند خدمات رسانی به خانوارهایی که دام‌های خود را در اثر زلزله از دست داده‌اند افزود: از اولین دقایق بعد از وقوع زمین لرزه با هدف کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام در منطقه عملیات دفن بهداشتی لاشه احشام تلف شده به تعداد ۹۳۲ رأس دام سبک و سنگین و مایه کوبی تعداد ۲۵ هزار رأس دام سبک بر علیه بیماری‌های های تب برفکی، شاربن و ۱۳۰۰ رأس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز انجام شد.
جعفری همچنین با اشاره به جایگاه اسکان اضطراری برای ۶ هزار رأس دام در روستاهای مناطق زلزله زده گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۵۴۰ میلیارد ریال به تعداد ۴ هزار و ۱۰۰ آغل و واحد دامداری روستایی در مناطق زلزله‌زده بخش قطور و حومه در شهرستان خوی خسارت وارد شده است.