اهمیت ارتقای منزلت بین المللی

اتحادیه اروپا به دنبال اجرای طرح جدیدی است که براساس آن،‌ به شهروندان ۶ کشور عربی جنوب خلیج فارس، یعنی کویت، عربستان سعودی،‌ قطر،‌ بحرین، امارات و عمان ویزای شنگن ۵ ساله ارائه می شود. براساس این طرح، شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،‌ در اولین درخواست، ویزای ۵ ساله شنگن دریافت خواهند کرد.

اتحادیه اروپا به دنبال اجرای طرح جدیدی است که براساس آن،‌ به شهروندان 6 کشور عربی جنوب خلیج فارس، یعنی کویت، عربستان سعودی،‌ قطر،‌ بحرین، امارات و عمان ویزای شنگن 5 ساله ارائه می شود. براساس این طرح، شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،‌ در اولین درخواست، ویزای 5 ساله شنگن دریافت خواهند کرد.
این درحالی است که گرفتن ویزای شنگن برای شهروندان ایرانی با هزار ویک دردسر مهیا می شود، به قدری که برای آن شرکت های تخصصی و با اعتبار بین المللی تأسیس شده تا ایرانیان بتوانند از طریق آنها برای رفتن به اروپا ویزا بگیرند. البته باز این موضوع مختص برخی کشورهای سطح پائین اروپایی است که در ازای مبالغی اجازه ورود می دهند و از طریق آن کشورها امکان تردد به دیگر کشورهای اروپایی همچون انگلیس،فرانسه،آلمان،اسپانیا فراهم می گردد.
رفتن یا نرفتن و یا مشکلات گرفتن ویزای شنگن ملاک بحث نیست، بلکه ارتقای شأنیت و منزلت بین المللی است که باید برای خود بسازیم. این مهم میسر نخواهد شد جز با تعامل سازنده، اعتمادسازی، اقدامات متقابل درحوزه کنسولی، بالندگی اقتصادی، سازندگی سیاسی در عرصه منطقه ای و بین المللی.
شاید این موضوع برای ما که امروز جز درد نان نداریم اصلاً اهمیت نداشته باشد، اما فراموش نکنیم که نسل آینده ما مطالبات و نگاه دیگری به جهان و تعاملات بین المللی خواهد داشت.