اصلاح الگوی مصرف انرژی به رونق اقتصاد ملی کمک می‌کند

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری:

اصلاح الگوی مصرف انرژی به رونق اقتصاد ملی کمک می‌کند

اصلاح الگوی مصرف انرژی به رونق اقتصاد ملی کمک می‌کند

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأکید کرد: باید منابع انرژی را طوری مدیریت کنیم که برای نسل‌های آینده قابل دستیابی باشد و بحث منطقی اقتصادی اصلاح الگوی مصرف این فرصت را فراهم می‌کند تا در عین حالی که نیازهای خود را تأمین می‌کنیم، اقتصاد ملی نیز رونق یابد.
به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست  با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، گفت: هم‌زمانی این تفاهم‌نامه با مشوق‌های اقتصادی دولت بسیار تأثیرگذار خواهد بود و امیدواریم با استفاده از ظرفیت زنان، سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها و رسانه‌ها بتوانیم مصرف انرژی را در کشور به مقداری قابل توجه‌ مدیریت کنیم.
وی افزود: از آقای مهندس زنگنه برای توجه به نقش زنان در صنعت نفت تشکر می‌کنم. ایشان الگوهای موفقی را برای حضور پررنگ زنان در صنعت نفت اجرایی کرده‌اند که در دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز مورد توجه قرار گرفت و اجرایی شد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما تکلیفی انسانی برای حفاظت از منابع کشور و توجه به حقوق نسل‌های آینده و توسعه پایدار به‌عهده داریم، افزود: باید منابع را طوری مدیریت کنیم که برای نسل‌های آینده قابل دستیابی باشد و بحث منطقی اقتصادی اصلاح الگوی مصرف این فرصت را در اختیار کشور قرار می‌دهد که در عین اینکه نیازهای خود را تأمین می‌کنیم، اقتصاد ملی نیز رونق یابد و آسیب نبیند.
ابتکار با اشاره به اینکه ما در زمینه اصلاح الگوی مصرف مشکلاتی داریم، تأکید کرد: هم‌اکنون در بخش مصارف خانگی و تا حدی نیروگاهی مشکل افزایش مصرف داریم که تبعات مختلفی برای کشور دارد. از جمله تبعات آن بحث آلودگی محیط زیست و هواست که خوشبختانه تغییر رویکردها و برنامه‌ریزی‌های اخیر  می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
وی افزود: ما در این زمینه دو رویکرد را می‌توانیم دنبال کنیم. رویکرد نخست توجه به مشوق‌ها و هدفمندسازی یارانه‌هاست که در این باره مصوبه‌های شورای اقتصاد برای ایجاد مشوق‌هایی به‌منظور کاهش مصرف که به‌تازگی در دولت در حال بررسی است، نقشی بسیار کمک‌کننده خواهد داشت و خانوارها را به اصلاح الگوی مصرف ترغیب می‌کند، از نظر اقتصادی نیز به نفع آنها خواهد بود و هزینه کمتری در بخش انرژی پرداخت خواهند کرد. این موضوع در دنیا هم مؤثرترین عامل برای اصلاح رفتار است، ‌اما مسئله فرهنگ هم بسیار مهم است که امیدواریم با بهره‌مندی از فرهنگ دینی و ایرانی خودمان و تجربه جهانی بتوانیم مروج فرهنگ و سبک صحیح زندگی در این باره باشیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه به همراه این تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه‌ای نیز امروز امضا و و عملیاتی خواهد شد، گفت: امیدواریم از این طریق به کار سرعت بخشیده شود و بتوانیم تعداد زیادی از دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های مهندسی و محیط زیست را در این زمینه فعال کنیم.
ابتکار گفت: اگر بخش خصوصی بتواند از مشوق‌های اعطایی دولت برای اصلاح موتورخانه‌ها و هوشمندسازی موتورخانه‌ها استفاده کند، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد و خوشبختانه گام‌های نخستین در این زمینه برداشته شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته‌اند و با حرکتی خوب و فراگیر در این زمینه، مسئله اشتغال نیز به‌نحو قابل ملاحظه‌ای پوشش داده می‌شود.