تعیین ماموریت برای دانشگاه‌ها باید بر اساس جایگاهشان باشد

وزیر علوم :

وزیر علوم گفت: همه دانشگاه‌ها نباید یک مدل توسعه را پیگیری کنند، بلکه تعیین ماموریت برای آن‌ها باید بر اساس جایگاهشان باشد.


وزیر علوم گفت: همه دانشگاه‌ها نباید یک مدل توسعه را پیگیری کنند، بلکه تعیین ماموریت برای آن‌ها باید بر اساس جایگاهشان باشد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت طرح تعیین دانشگاه‌های معین، گفت: تعیین دانشگاه‌های معین منجر به تقویت آموزش عالی کشور، حفظ مراکز آموزش عالی موثر و مفید، توزیع ماموریت‌های علم و فناوری بین مراکز مختلف بر اساس ظرفیت آن‌ها «از نظر هیات علمی، محقق و یا نیاز‌های محل» می‌شود.
غلامی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها در مناطقی با ویژگی‌های خاصِ کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی هستند؛ لذا این مراکز نباید این تصور را داشته باشند که همه یک مدل توسعه و ماموریت را پیگیری کنند بلکه دانشگاه‌ها بر اساس جایگاهی که دارد باید برای خودشان ماموریت تعیین کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وزارت علوم و دولت از دانشگاه‌ها حمایت می‌کنند تا این مراکز تقویت شوند و توانمندی علمی آن‌ها بالا برود.امیدواریم تعیین دانشگاه‌های معین پایه خوبی برای توسعه کیفی و ارتقای آموزش عالی کشور باشد.وضعیت فعلی دانشگاه‌های ما مطلوب است و در آینده این جایگاه را حفظ و ارتقا خواهیم داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اینکه آیا طرح آمایش آموزش عالی فقط از باب مسائل کیفی است؟ توضیح داد: از باب توسعه کمی به این نتیجه رسیدیم که آنچه در برهه‌ای انجام شد و مراکز آموزش عالی توسعه پیدا کرد به دلایل مختلف از جمله کم شدن داوطلب ورودی به دانشگاه‌ها ضرورت خودش را از دست داده است.این توسعه کمی در مواقعی ما را منجر به تعطیلی خیلی از مراکز کرد مثل آنچه در دانشگاه پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه‌های غیر انتفاعی و غیر دولتی اتفاق افتاد.
 توقف توسعه کمی دانشگاه‌ها از سال ۹۲
او در ادامه افزود: اگر این مسائل را موشکافانه بررسی کنیم به اتلاف منابع نیز می‌رسیم که نباید این کار دوباره تکرار شود.آنچه هم اکنون اتفاق می‌افتد کم کردن و یا توقف توسعه کمی است که از سال ۹۲ به بعد توسعه کمی متوقف شد، اما برای رشته‌های ضروری اجازه تشکیل را داده ایم و برای آن‌ها اقدام به جذب هیات علمی نیز کرده ایم.
وزیر علوم ادامه داد: در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی واحد‌ها تقویت کیفی می‌شوند، اما توسعه کمی مثل توسعه فیزیکی و توسعه
 نیروی انسانی متوقف نمی‌شود و در قالب برنامه کیفی سازی ملزومات آن انجام می‌شود.