واكسيناسيون عليه كرونا؛ خارج از نوبت ؟!

همين آذرماه امسال بود كه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: سه معاون بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران، اولویت‌بندی تزریق واکسن‌های وارداتی کرونا در استان تهران را مشخص کردند که بر اساس آن ۸۰۰ هزار نفر در اولویت اول قرار دارند. وي در ادامه اشاره كرده بود كه در تهران حدود ۸.۶ درصد جمعیت در گروه سالمندان قرار می‌گیرند که بیش از ۸۰۰ هزار نفر آنان سالمندان بالای ۶۵ سال هستند. این آمار در کل کشور حدود ۹ میلیون نفر است. در واقع برنامه اولويت بندي چنين بود كه با ورود سري‌هاي مختلف واكسن كوويد۱۹، ابتدا سالمندان بالاي ۶۵ سال، سپس افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي و سپس زنان باردار، در اولويت واكسيناسيون قرار گيرند.

واكسيناسيون عليه كرونا؛ خارج از نوبت ؟!

همين آذرماه امسال بود كه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: سه معاون بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران،  شهید بهشتی و ایران، اولویت‌بندی تزریق واکسن‌های وارداتی کرونا در استان تهران را مشخص کردند که بر اساس آن ۸۰۰ هزار نفر در اولویت اول قرار دارند. وي در ادامه اشاره كرده بود كه در تهران حدود ۸.۶ درصد جمعیت در گروه سالمندان قرار می‌گیرند که بیش از ۸۰۰ هزار نفر آنان سالمندان بالای ۶۵ سال هستند. این آمار در کل کشور حدود ۹ میلیون نفر است. در واقع برنامه اولويت بندي چنين بود كه با ورود سري‌هاي مختلف واكسن كوويد19، ابتدا سالمندان بالاي 65 سال، سپس افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي و سپس زنان باردار، در اولويت واكسيناسيون قرار گيرند. 
اما حالا خبرهایي در مورد واكسيناسيون خارج ازنوبت به‌گوش مي‌رسد كه البته تائيدكنندگان اين اخبار ناخوشايند، دلايل خاصي هم براي چنين بي‌عدالتي مي‌آورند كه چندان پسنديده و قابل قبول نيست.  
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد این ادعا گفته است:
«احتمالا چنین چیزی درست است چرا که این واکسن‌ها یخ‌زده هستند و وقتي از حالت یخ‌زده درمی‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای این‌که واکسن‌ها در چنین شرایطی دور ریخته نشوند و اگر برنامه از پیش تعیین‌شده و غرض‌ورزی درکار نباشد، در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند.» حالا پيدا كنيد شخص جايگزين را؟ طبعا فرد جايگزين براي تزريق واكسن بايد كسي باشد كه در ليست، جزو نفرات بعدي است، اما گويا به‌جاي تزريق واكسن به نفربعدي كه در اولويت قرار دارد، برخي پزشكان و يا مسئولان پزشكي، نزديكان خود را جايگزين مي‌كنند كه البته اين مورد شامل همان غرض‌ورزي و سوءمديريت مي‌شود. در حالي‌كه اگر از همان ابتدا، قوانين و اولويت‌بندي واكسيناكسيون، با شدت و حدت و بدون مماشات و البته با نظارت اجرا مي‌شد، كار به واكسن از يخ درآمده و روي دست مانده نمي‌رسيد. چه كسي است كه در اين شرايط بحراني در اولويت واكسيناسيون باشد و به‌موقع خودش را براي دريافت واكسن نرساند؟!