«فرمان مداری» راهکار کنترل موج عیدانه کرونا

مردم خسته از کرونا و افسرده از محدودیت ها هستند. حال و هوای عید برای همه مردم یادآور روزهایی است که با خانواده و دوستان به جاده می زدند و بساط سفر می چیدند. اما کرونا بدون توجه به احساسات و عواطف و با قاطعیت هرچه بیشتر جان مردم را می گیرد و آمار ابتلا در شهرهای مختلف را افزایش می دهد.

«فرمان مداری» راهکار کنترل موج عیدانه کرونا

مردم خسته از کرونا و افسرده از محدودیت ها هستند. حال و هوای عید برای همه مردم یادآور روزهایی است که با خانواده و دوستان به جاده می زدند و بساط سفر می چیدند. اما کرونا بدون توجه به احساسات و عواطف و با قاطعیت هرچه بیشتر جان مردم را می گیرد و آمار ابتلا در شهرهای مختلف را افزایش می دهد.
اگرچه امروز واکسن کرونا درجهان درحال جواب دهی است و انگلیس که منشأ نوع ویروس جهش یافته است توانسته با اتکا به واکسیناسیون روزهایی بدون مرگ را تجربه کند و میزان ابتلا را کنترل کند. اما این رویه برای ما زمان برخواهد بود و درخوش بینانه ترین حالت شاید برای زمستان سال آینده واکسیناسیون جمعی آغاز شود.
لذا تنها راهکار ما برای مقابله با کرونا استفاده از ماسک و قطع زنجیره اتصال و حرکت کروناست. به همین منظور خبرهایی از اعمال محدودیت های گسترده برای ایام تعطیلات عید به گوش می رسد و ازهم اکنون اعلام شده که سفر به شهرهای قرمز و نارجی ممنوع است. 
اما نکته قابل توجه اینجاست که درهمین فضا شاهد بلیط فروشی پایانه های مسافربری اتوبوس، پیش فروش بلیط قطار و رزرو بلیط هواپیما برای ایام نوروز هستیم. آیا کرونا با رویکردی فرهنگی به ما نگاه می کند و چون از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم جلو نمی آید؟! این رفتارهای متضاد واقعاً مشخص نیست که در جهت درک حال و خستگی مردم از خانه نشینی است یا از سربی برنامگی و یا مدیریت سلیقه ای در نهادهای مختلف کشور است.
از سوی دیگر اگر قرار به قرنطینه است و اجازه تردد به شهرهای قرمز و نارجی ممنوع است، چرا ورودی و خروجی شهرها را به کمک نیروهای نظامی و انتظامی نمی بندیم و به جای آن پلیس راهور را مستقر کرده ایم و خودروهای متخلف را جریمه می کنیم!. آیا کرونا با دیدن قبض جریمه دیگر کاری با مسافران ندارد؟! امروز به عینه شاهدیم که دربین اقوام برخی مدعی مسافرت با ماشین شخصی خود هستند و معتقدند با پرداخت جریمه 500 هزارتومانی یا یک میلیون تومانی مجوز ورود به شهر را می گیرند و پس از استقرار دیگر ماشین را تکان نمی دهند و با تاکسی و تاکسی های اینترنتی در شهر تردد
 می کنند!.
اینکه وزیر بهداشت با "قسم و آیات" از مردم می خواهد که به سفر نروند، به نظر نمی رسد اقدامی موثر برای کنترل موج کرونا در ایام عید باشد. چرا که بسیارند کسانی که حاضرند برای رهایی از خانه جریمه نقدی را به جان بخرند و برای مسافرت عید خود برنامه بریزند. هرچند که تصمیمشان اشتباه است، اما ممکن است هم به خود و هم به دیگران آسیب برسانند و روند زنجیره کرونا را سرعت ببخشند.
 لذا بهتر است که مقامات دولتی و بهداشتی کشور برای عید فرامین جدی و با جدیتی عمل به کنترل شرایط بپردازند و دست از شیوه هایی همچون جریمه راهنمایی و رانندگی بردارند و اینگونه شائبه های منفی را در ذهن جامعه و رسانه ها ایجاد نکنند.