ايمني جمعي با واكسيناسيون قطره‌چكاني چقدر طول خواهد كشيد؟

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان‌ وآموزش پزشکی گفته است:«واکسن ورق را برمی‌گرداند، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند.» با توجه به اهميت رسيدن به ايمني جمعي، وي افزوده واكسيناسيون ۵۶ ميليوني، از خسارت‌های سنگین با هزینه کم جلوگيري خواهد كرد. اما روند واكسيناسيون در كشور، آنچنان كه به نظر مي‌رسد تا حدود زيادي كند است. خبر خوب در ۱۱ دي ماه اين بود كه ايران قرار است ۲۰ ميليون دوز واكسن بخرد. اما اولين محموله واكسن آن هم به تعداد فقط ۱۰۰هزار دوز، در ۲۳ بهمن وارد كشور شد؛ كه قرار بود براساس اولویت‌های تعیین شده؛ يعني ابتدا کادر درمان، سپس سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، دراولویت دریافت واکسن قرار بگيرند؛ هرچند اخيرا برخي ادعا كرده‌اند در روند واكسيناسيون آنچنان كه بايد پروتكل ياد شده رعايت نمي‌شود و از تعبير«پارتي‌بازي» در اين زمينه هم استفاده شده است.

ايمني جمعي با واكسيناسيون قطره‌چكاني چقدر طول خواهد كشيد؟

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان‌ وآموزش پزشکی گفته است:«واکسن ورق را برمی‌گرداند، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند.» با توجه به اهميت رسيدن به ايمني جمعي، وي افزوده واكسيناسيون 56 ميليوني، از خسارت‌های سنگین با هزینه کم جلوگيري خواهد كرد. اما روند واكسيناسيون در كشور، آنچنان كه به نظر مي‌رسد تا حدود زيادي كند است. خبر خوب در 11 دي ماه اين بود كه ايران قرار است 20 ميليون دوز واكسن بخرد. اما اولين محموله واكسن آن هم به تعداد فقط 100هزار دوز، در 23 بهمن وارد كشور شد؛ كه قرار بود براساس اولویت‌های تعیین شده؛ يعني ابتدا کادر درمان، سپس سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، دراولویت دریافت واکسن قرار بگيرند؛ هرچند اخيرا برخي ادعا كرده‌اند در روند واكسيناسيون آنچنان كه بايد پروتكل ياد شده رعايت نمي‌شود و از تعبير«پارتي‌بازي» در اين زمينه هم استفاده شده است.
با توجه به شرايط حاد كشورمان از نظر ميزان ابتلا به اين ويروس، مسئله مهم اين است كه روند واكسيناسيون و حتي خريد و واردكردن واكسن از كشورهاي دوست هم به‌شدت كند است، و هر از آگاهي 100 هزار يا در نهايت 250 هزار دوز وارد شده كه اين ميزان احتمالا نه كفاف كادر درمان را مي‌دهد و نه دست سالمندان به اين واكسن مي‌رسد. در تازه‌ترين خبر يكي از مسئولان بخش بهداشت اعلام كرده تا پائيز سال 1400 احتمالا 70 درصد ايرانيان واكسينه خواهند شد، به اين خبربايد يك پيش‌شرط مهم را افزود؛ اگر با اين روند واردكردن واكسن، پيش برويم، نمي‌توان به اين وعده دل خوش داشت؛ واكسيناسيون و روند آن در كشور ما علاوه بر كندي، وضعيتي مبهم هم دارد؛ واکسیناسیوني كه با ۲۰ هزار دوز-براي ده هزار نفر- آغاز شد اما درباره ادامه و خاتمه آن ابهام‌های جدی وجود دارد. برآوردها درباره زمان مورد نیاز برای واکسینه کردن حدود 60 درصدي شهروندان هم از یک سال تا سی ماه است زيرا اين تعداد شهروند، نيازمند تزریق ۱۲۰ میلیون دوز واکسن هستند در صورتي‌كه به گفته دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در هر ماه بیش از چهار میلیون دوز تزریق انجام شود.