در خودروسازی کشور چه خبر است؟!

در خودروسازی کشور خبری نیست، جز سلامتی و یک توصیه جالب در مورد این که اگر خودرویی گران است، نخرید! همان خودروهای گاهی بی‌کیفیت و غیراستانداردی که اخیرا قیمت شان بدون توقف درحال افزایش است. اغلب خودروهایی که دو خودروسازی انحصاری کشور تولید کرده و به بازار تحمیل می‌کنند، هم بی‌کیفیت هستند و هم گران و اگر یکی از مسئولان این شرکت‌ها بگوید که در صورت گران بودن خودرو، آن‌را نخرید، کاملا حق دارد؛ چون اساسا این دو شرکت انحصاری خودرو رقیبی در میدان ندارند که اگر کسی نیاز به خودرو داشت، به سراغش برود و بگوید این خودروسازی نشد، آن یکی! بی‌رقیب بودنِ میدان، چنین دیالوگ‌های ناهنجاری را وارد بسیاری ازعرصه‌های تولید و اقتصاد کشور ما کرده است و مردم را مسبب گرانی‌ها می‌دانند و برهمین اساس به‌جای ایفای مسئولیت خویش و کنترل بازار، به مردم توصیه می‌کنند اگر گران است نخرید، نخرید تا ارزان شود و ...!

در خودروسازی کشور چه خبر است؟!

در خودروسازی کشور خبری نیست، جز سلامتی و یک توصیه جالب در مورد این که اگر خودرویی گران است، نخرید! همان خودروهای گاهی بی‌کیفیت و غیراستانداردی که اخیرا قیمت شان بدون توقف درحال افزایش است. اغلب خودروهایی که دو خودروسازی انحصاری کشور تولید کرده و به بازار تحمیل می‌کنند، هم بی‌کیفیت هستند و هم گران و اگر یکی از مسئولان این شرکت‌ها بگوید که در صورت گران بودن خودرو، آن‌را نخرید،  کاملا حق دارد؛ چون اساسا این دو شرکت انحصاری خودرو رقیبی در میدان ندارند که اگر کسی نیاز به خودرو داشت، به سراغش برود و بگوید این خودروسازی نشد، آن یکی! بی‌رقیب بودنِ میدان، چنین دیالوگ‌های ناهنجاری را وارد بسیاری ازعرصه‌های تولید و اقتصاد کشور ما کرده است و مردم را مسبب گرانی‌ها می‌دانند و برهمین اساس به‌جای ایفای مسئولیت خویش و کنترل بازار، به مردم توصیه می‌کنند اگر گران است نخرید، نخرید تا ارزان شود و ...! 
چنین دیالوگی در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته معاون سازمان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران:«11هزار فقره پرونده شکایت مردمی از خودروسازان داخلی وجود دارد.» به گفته وی عدم ایفای تعهدات خودروسازهای داخلی، گران‌فروشی و تقلب در تحویل خودروهایی که به‌عنوان خودرو صفر کیلومتر به مشتری تحویل داده شده محورهای شکایت در پرونده‌های خودرو است. چندین ماه است که افزایش قیمت خودرو مجوز گرفته و دلیلش هم این است که چون قطعات گران شده خودرو هم گران می‌شود. قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت خودرو بر عهده شورای رقابت، کمیته خودرو، تنظیم بازار، سازمان حمایت و تعزیرات است. شورای رقابت هم البته چندی است مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو را به خودروسازان واگذار کرده؛ بدین ترتیب کنترل بازار خودرو متولی ندارد، گرانی ادامه دارد و اگر کسی را خوش نمی‌آید، نخرد، همین.