گردشگری سلامت و رکود آن در کشور ما

صنعت گردشگری، ظرفیت‌های مختلفی برای جذب گردشگر دارد، یکی از ظرفیت‌های مهم آن برای هر کشوری، بخش سلامت آن است، قصد بسیاری از افرادی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، استفاده از امکانات درمانی خاص کشور مقصد است. پیش از شیوع کرونا، کشور ما نیز حداقل در منطقه، ظرفیت و امکانات زیادی برای جذب گردشگران سلامت داشت؛ اغلب بیمارستان‌های کشور، به‌ویژه در بخش هتلینگ، امکانات خاصی برای این گردشگران تدارک دیده بودند. اما با شیوع گسترده کرونا، ضربه سختی به این ظرفیت وارد شد، چنانچه رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت هم اشاره کرده است که:«سفر گردشگران سلامت در سال گذشته به ایران به دلیل کرونا کاهش داشته است.در سه ماهه اول امسال به دلیل اوج شیوع کرونا بیماری کرونا تنها ۷۶هزار و ۷۰۰ بیمار بین‌المللی جهت انجام کارهای درمانی و عمل‌های جراحی وارد کشور شده‌اند.» و البته این گردشگران خارجی بیشتر شامل کشورهای افغانستان و عراق بوده‌اند.



صنعت گردشگری، ظرفیت‌های مختلفی برای جذب گردشگر دارد، یکی از ظرفیت‌های مهم آن برای هر کشوری، بخش سلامت آن است، قصد بسیاری از افرادی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، استفاده از امکانات درمانی خاص کشور مقصد است. پیش از شیوع کرونا، کشور ما نیز حداقل در منطقه، ظرفیت و امکانات زیادی برای جذب گردشگران سلامت داشت؛ اغلب بیمارستان‌های کشور، به‌ویژه در بخش هتلینگ، امکانات خاصی برای این گردشگران تدارک دیده بودند. اما با شیوع گسترده کرونا، ضربه سختی به این ظرفیت وارد شد، چنانچه رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت هم اشاره کرده است که:«سفر گردشگران سلامت در سال گذشته به ایران به دلیل کرونا کاهش داشته است.در سه ماهه اول امسال به دلیل اوج شیوع کرونا  بیماری کرونا تنها ۷۶هزار و ۷۰۰ بیمار بین‌المللی جهت انجام کارهای درمانی و عمل‌های جراحی وارد کشور شده‌اند.» و البته این گردشگران خارجی بیشتر شامل کشورهای افغانستان و عراق بوده‌اند.
اما توجه به یک نکته مغفول مانده در رابطه با رکود صنعت گردشگری سلامت در کشور مهم است؛ کشور ما در ارتباط با واکسیناسیون کرونا، هنوز با مشکلات فراوانی مواجه است و از آن‌جا که کشور به آن ایمنی نسبی دست نیافته و حتی فاصله بسیاری با آن دارد، طبیعی است که هر بخش از اقتصاد و صنعت و از جمله صنعت گردشگری تحت تاثیر چنین غفلتی قرار گیرد؛ ضمن این که پیش از آن هم کشور ما از نظر گردشگری انتخاب ویژه و خاص گردشگران جهان نبود!بنابراین به نظر می‌رسد هرچه‌قدر در واکسیناسیون مردم کشور، تاخیر و اهمال و غفلت و ... صورت گیرد، چنین آسیب‌هایی در صنایع مختلف مورد انتظار خواهد بود. واکسیناسیون، امروزه در جهان درهم تنیده با تمام بخش‌های کشورداری است؛ واکسیناسیون امری اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی است! و تاخیر در مورد آن به تمام این جنبه‌ها آسیب وارد می‌کند.